Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 157 ggr
[Undertaker]
4

Ny vs. nu

Tänker att det är kul att ha en tråd där vi kan dela plantorna när det varit nya/små och sedan hur det vuxit.

Skriv gärna med datumen eller tidsskillnaden under bilderna.

Exempel:
IMG_4204.jpeg

1. December 2022

IMG_3380.jpeg

1. September 2023
[Zefirka]
2

Vilken bra idé!

[Zefirka]
3

Har ingen bild på när de var små men denna har vuxit sig lång. Markeringen visar hur den var när jag fick den, och det ser man då taggarna har inte vuxit så rakt och fint sen dess om ni kollar noga 😉

20231123_123622.jpg

[Undertaker]
2

IMG_6356.jpeg
November 2022.

IMG_4209.jpeg
November 2023.

Inte lika tät men vuxit en hel del på höjden.

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inga bilder på min pinnlilja när jag fick den. (Tror jag; i så fall är det en analog bild som jag inte har scannat.) Den här bilden är från 2004, med blomstängel.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Nu är den så stor att den är svår att fotografera, så det här fotot är från 2021. Tog det när jag putsade fönstret, så jag har tömt bordet (som är rätt "shabby chic" tyvärr) från alla andra växter. Ska putsa fönstret imorgon, så kanske jag kan ta ett nytt foto då - om jag kommer ihåg det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#0: Trevligt uppslag tyvärr är mina efterbilder väldigt lika - bruna torra blad oavsett art.😊

Hoppas att ni lyckas bättre!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-11-24 10:15 av Pyttelite
Carmarino
0

#5: Kom ihåg att fotografera. 👍

Fick skära av två pinnar på pinnliljan, eftersom de var knäckta. De kan visserligen fortsätta växa ändå, men eftersom de var så långa och ohanterliga så bestämde jag mig för att kapa dem. Det är tillräckligt mycket kvar ändå. 😊

Pyttelite
1

#7: De blir fina sticklingar.

Carmarino
0

#8: Kanske det, men jag vill inte ha fler så jag slänger dem nog. Det är inte alls säkert att det blir något av dem. Senast jag klippte av ett par pinnar så delade jag upp dem i småbitar och skickade till en tjej som ville ha dem. Har inte hört något om hur det gick, så jag vet inte om det blev några nya växter av dem.

Pyttelite
1

#9: Ja det är svårt att ta vara på allt - kul blomma ialla fall.

Carmarino
0

#10: Ja, den är speciell. Faktum är att just min blomma kommer från en pinne som en kompis klippte av från sin pinnblomma för ca 30 år sedan. Det var den enda av pinnarna hon satte som det blev något av, och sedan dess har den växt ohämmat.

Carmarino
0

Så här såg den ut innan jag klippte av de två pinnarna.

[Undertaker]
1

En lite udda utveckling:
IMG_5309.jpeg
Jag fick plantan dagen innan den 13. Januari men bilden är efter att den fått återhämta sig. Flera löv var gula och den förblev hängig under många dagar.

IMG_5770.jpeg
Nu nästan en månad senare. De gula löven plockade jag bort så den har färre löv men mycket mer livskraft. Samt flera nya löv på gång.

Carmarino
0

#13: De är rätt tåliga. Inte ens jag lyckades ta död på en sådan - åtminstone inte förrän efter rätt många år. Vill minnas att den växte rätt mycket också.

beem
0

#13: Så fin den blivit. Jag lyckas aldrig. Har testat flera gånger.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Undertaker]
0

#14: De är verkligen tåliga men mitt mål är ju även att den ska må bra. Och så som den börjat växa verkar de målet vara uppfyllt.

Carmarino
0

#16: Ja, den ser ut att må jättebra. Såvitt jag minns kan de bli rätt stora om de trivs. 😊

[Undertaker]
0

#17: De blir smala träd om man gör ett bra jobb, vad jag vet. Man kan säkerligen även få den att växa mer på bredden.

Carmarino
0

#18: Har sett bilder på några som varit rätt fylliga, men det vanligaste är nog att de tappar de nedersta bladen efterhand, så att det blir som en pinne med blad i toppen.

[Undertaker]
1

2023, 21. November
IMG_4174.jpeg

2024, 13. Februari
IMG_5867.jpeg

Den lär nog behöva planteras om så småningom. Framförallt när våren väl anlänt och det blir mer sol.

[Undertaker]
1

2024, 29. April
IMG_7122.jpeg

2024, 1. Oktober
IMG_9557.jpeg

[Undertaker]
1

#13:
IMG_0852.jpeg
Februari 2024

IMG_0826.jpeg
November 2024

Pyttelite
0

Så bra de trivs hos dig. 😊