Plantera om kaktus
Det finns en kaktus av okänt slag, som tillhör min sambo, i vårt hem och den har bott i samma kruka i 24 år (han fick den när han tog studenten). Den har vuxit sig ganska hög, ca 50 cm, men den måste verkligen få en ny kruka!
Min fråga är då, som total novis på sånt här, hur gör jag det på bästa sätt?
(Kan lägga in bild på kaktusen i nuvarande situation om det behövs)
Lägg gärna in en bild men det är inte säkert att kaktusen behöver omplaceras förlåt omplanteras.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Lyft ut den ur krukan och se om den står trångt. Gör den inte det behöver den inte planteras om.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sen kan det vara lite jobbigt att ”bara” lyfta ut en stor stickig kaktus så en bild vore bra.
Kaktusen har upplevt några "trauman" men klarat sig hyfsat fint ändå.
Ta på handskar och lägg omkull kaktusen och lirka ut den ur krukan.
Har den innerkruka ?
Kruka med hål i botten ?
#6: Den har innerkruka, som går sönder om jag petar på den. Det är inte hål i botten på ytterkrukan. Jag har tyvärr bara knapphändig information då kaktusen inte är min från början och har stått i samma kruka i 24 år.
Ska försöka lägga den ner och lirka ut den, men behöver jag då ha en ny kruka redo utifall den behöver sättas om? Jag är så rädd att förstöra den.
Jag hade satt den i en lerkruka. En vanlig med hål i botten och ett fat till.
/Maria
#7: Ja om krukan är full i rötter så behöver du en större kruka med hål i botten. Jag säger som Maria en lerkruka + fat. då får du en stadig kruka med lite tyngd.
Jag skulle vara mycket försiktig med omplantering - kaktusar trivs oftast i trånga krukor med lite och näringsfattig jord - risken finns att Övervattning och ge för kraftig gödning vilket resulterar till en ”explosion”.
#10: Ah, men sån där sandjord är väl lite mer näringsfattig, eller har jag missuppfattat det hela? Jag ska kolla kaktusens rotsituation, efter vår flytt som sker snart, och då avgöra om det behöver planteras om eller inte.
#8: #9: Jag har en tung, planerad kruka (utan hål i botten) till den och jag har lagt ett ca 10 cm tjockt lager lecakulor i botten på den, efter råd från en person i min närher. Är det bättre med en annan typ av kruka, av typen ni nämnde, så gör jag ju det istället.
Jag upplever att växter tycker om hål i botten. Risken för Övervattning minskar.
/Maria