Hjälp, vad händer med mina krukväxter?
Mina krukväxter, ffa palettbladen, har fått någon sjukdom/ohyra. Jag borde naturligtvis ha agerat tidigare men det är inte förrän nu det har spridit sig.
Vad är det för fel och går det att göra något åt det?
Att palettbladet är utom räddning fattar jag ju men resten?
Det är alltså vita "klumpar" på stammen, på de andra växterna börjar det även bli vita prickar på bladen.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: Det ut som mjöldagg
Provat att spreta med såpa?
Försök att skilja av växterna från varandra redan nu.😁
- Redigerat 2023-02-25 10:12 av Pilspets
Ta en närmar bild på angreppet kan vara sköldlöss och ngt annat.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Svårt att ta vettiga bilder på nära håll men uäärk, vid närmare koll ser det onekligen väldigt lus/djuraktigt ut! 😝
Växterna står ganska kyligt/i drag och har haft Växtbelysning under vintern om det ger någon ledtråd?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3:
Kanske det här?
"Växtsugare, stritar har hinnartade vingar som ligger takformigt över kroppen. De hoppar mycket bra både som unga och fullvuxna. De är oftast små (under 1 cm). En del arters larver bildar skumklumpar (”grod”-, ”gök”- eller ”ormspott”). "
https://www.odla.nu/inspiration/skadegorare-i-tradgarden-1
Stritar
"Vita, silvriga prickar på bladen på olika växter, tex. citronmeliss, myntor, kan vara orsakade av stritar. Varma, torra somrar trivs djuren som bäst. Ofta gör de ingen allvarlig skada men bladen blir fula. Kraftiga angrepp av rosenstriten kan dock hämma rosor.
Vita, spottliknande skumklumpar på bl.a. örter och gräs har nog alla sett och kanske funderat över. Inne i skummet sitter en ung spottstrit, väl skyddad. Tag fram och titta!"
Gör såhär: koka lite vatten, sedan häller du i en tesked kanel och låter det dra över natten. Spreja sedan växterna med det. 🪴. Funkar mot sjukdomar och ohyra.
#5: Det har jag aldrig hört om förr.😁
Jag hade snaggat dem så mycket det går och samtidigt spolat av rötter och planterat om.
/Maria
Det är ullöss.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Ullöss, bäst att slänga.
Ullöss är inte svåra att bekämpa särskilt på växter som inte har så tätt bladverk.
Peta bort det vita ned tex en tops.
Blanda 0 5 dl såpa i 1 l atten och spraya. Upprepa efter några dagar.
Om däremot rötterna blivit angripna - rotlöss - kan det vara svårare.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-02-25 23:37 av beem