Tips på växt?
Är lite sugen på någon ny krukväxt till hösten.
Krav;
▪️Hyfsat lättskött.
▪️Ganska billig i inköp.
▪️Inte så kräsen med vatten,det ska vara ok att glömma nån gång.
▪️Inte någon stoor växt,i storleken av ett Palettblad kanske.
Kommer ni på någon som passar?
Elefantblad.
💖🧡💛💚💙💜
#1: Vad är det för nåt?
#2: Skrev fel. . Elefantöra var det jag tänkte på! 😃🌿
💖🧡💛💚💙💜
Cyklamen bruka vara billig höstblomma och vattnar man rätt och inte för mycket håller den länge i bästa fall överlever den vintern.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: Okej,tack!
Är lite sugen på en sån.
#4: Den var ju oxå fin!
Korallkaktus. Tål olika former av misshandel, samt att man är bortrest. Den växter som bäst när man inte plågar den men överlever mycket. Finns många olika varianter.
Svår att övervattna, överlever hyfsat länge utan vatten och inget krav på direkt solljus (föredrar ljus men vill inte stå i solen). Är i sig billig, har jag för mig. Man kan även ”klona” den och utnyttja det för att få den att bli tätare. :’)
Kan man klona Elefantöra o cyklamen?
#7: Spännande växt i olika skepnader:
#8: Det finns faktiskt en växt som har lite liknande blad som Elefantöra med en lökliknande rot.
- Redigerat 2022-07-25 10:48 av Pyttelite
#9: Mhm. Själv jobbar jag på att finna andra varianter. Alla butiker i min närhet säljer tyvärr bara samma.
#8: Med Elefantöra går det.
Flasklilja är oxå ett alternativ.
Finns som små under avdelning ”miniatyrväxter” och kostar inte mycket.
Tål det mesta utan att simma i vatten - de blir större med tiden.
Paraplyaralia är inte så svårskött heller.
Har en sådan här hemma. 🙂
Tack för alla tips!
#15: hoppas att du får tag på en som passar dig. 😊
#16: Tack,hoppas det med.
Elefanttunga är också lättskött, fast den verkar svår att hitta i affärerna. Har själv en sådan och den har inte fått någon ny jord de senaste 10 åren (minst), och den enda gödning den får är när jag ger den vattnet jag kokat ägg i. 😊
(Bilden är dock från 2015, och det var länge sedan den blommade. Den har däremot rätt gott om sidoskott.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elefanttunga
https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/vaxtinformation/inne/krukvaxter/blommande/elefanttunga/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Rekommenderar också Elefantöra. Jag har en massa! Kräver inte mycket solljus, går att glömma ibland. Förökar sig även jätte lätt, alltså dem får många stickningar ganska snabbt. Jag började med två stycken, nu har jag typ 15 :)
Garderobsblomma eller någon kaktus kanske.

#20 exakt vad jag skulle skriva.
Stolt ägare till tre La permer
Lutar med korallkaktus tror jag.