Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterartikelpalettblad
Läst 318 ggr
Pilspets
2022-06-29 22:14
3

Palettblad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är Palettblad?

Palettblad (Coleus scutellarioides, tidigare Solenostemon scutellarioides eller Plectranthus scutellarioides) är en tropisk prydnadsväxt som uppskattas för sina spektakulärt färgade blad. Bladen kan vara enfärgade eller mönstrade i kombinationer av grönt, rött, lila, rosa, gult, orange och ibland nästan svart. Växten tillhör familjen kransblommiga växter (Lamiaceae), samma familj som mynta och salvia.

Palettblad har sitt ursprung i Sydostasien, främst i länder som Indonesien, Malaysia och Thailand, där klimatet är varmt och fuktigt året runt. Växten har sedan 1800-talet odlats som prydnad i Europa och har genom förädling fått fram ett enormt sortiment av färg- och bladformer.

Växtens egenskaper

IMG_9250.jpeg
🌱 Blad: De ovala, ofta tandade bladen är växtens främsta prydnadsvärde. Färgkombinationerna varierar kraftigt beroende på sort och ljusförhållanden.
🌱 Tillväxt: Palettblad växer snabbt och kan bli mellan 20 och 80 cm höga beroende på sort och beskärning.
🌱 Blommor: Små blå till ljuslila blomspiror kan dyka upp under sommaren. Blommorna är oansenliga och kan tas bort för att främja bladutveckling.
🌱 Livslängd: Växten är flerårig i tropiskt klimat men odlas vanligtvis som ettårig i Sverige, eftersom den inte tål frost.

Odling och skötsel

IMG_9252.jpeg

🌱 Ljus: Palettblad behöver mycket ljus för att behålla sina starka färger. För lite ljus ger bleka, gröna blad. För mycket direkt solljus kan ge brännskador. En ljus plats med indirekt sol är idealisk.

🌱 Temperatur: Trivs bäst vid 18–25 °C. Undvik temperaturer under 15 °C och drag.

🌱 Vattning: Håll jorden lätt fuktig, men undvik att den blir blöt. Växten slokar snabbt vid torka, men återhämtar sig vanligtvis efter Vattning.

🌱 Näring: Ge svag växtnäring varannan vecka under vår och sommar. För mycket kväve kan ge grönare blad men svagare färgintensitet.

🌱 Beskärning: Nyp bort topparna regelbundet för att få en buskig växtform. Klipp bort blomknoppar om du vill bevara bladmönstret längre.

🌱 Övervintring: Palettblad kan tas in på hösten och övervintras ljust och svalt. Minska vattningen men låt jorden inte torka ut helt.

Förökning

img-9255.jpg
Palettblad är mycket lätt att föröka genom sticklingar. Klipp av en 8–10 cm lång topp, ta bort de nedre bladen och sätt sticklingen i vatten eller fuktig jord. Rötter utvecklas på bara några dagar. Denna enkelhet har gjort palettblad till en favorit för både nybörjare och erfarna odlare.

Växten kan även odlas från frö, vilket är vanligt i kommersiell produktion. Fröna är mycket små och gror bäst vid 20–24 °C i fuktig såjord med god ljusåtkomst. Frösådda plantor kan variera i färg och mönster, vilket gör det spännande att se vilka nyanser som utvecklas.

Vanliga problem

🌱 Bladlöss, spinnkvalster och ullöss: Vanliga skadedjur på inomhusodlade exemplar. Håll plantan ren, duscha den regelbundet och behandla vid behov med mild såplösning.
🌱 Bleka färger: Orsakas ofta av för lite ljus eller för mycket kväve i näringen.
🌱 Slokande blad: Tecken på ojämn Vattning eller för låg luftfuktighet.
🌱 Långa, gängliga stjälkar: Brist på ljus eller utebliven beskärning.
🌱 Edema (vattenskador): Uppstår när rötterna tar upp mer vatten än växten kan avdunsta, vanligtvis vid hög luftfuktighet och låg temperatur. Små upphöjda blåsor eller korkliknande fläckar bildas på bladens undersida. Förebyggs genom jämn Vattning, god ventilation och att undvika överdriven fukt.

Exempel på populära kultivarer

Palettblad har odlats fram i hundratals varianter, med olika färger, bladformer och växtsätt. Här är några välkända sorter:

🌱 ‘Wizard Mix’ – Klassisk serie med stora, kraftigt färgade blad i rött, grönt, gult och lila. Lämplig både inomhus och utomhus.
🌱 ‘Kong Red’ – Mycket stora blad i mörkrött med gröna kanter. En imponerande krukväxt.
🌱 ‘Fairway Mosaic’ – Småbladig sort med spräckliga blad i grönt, gult och rosa. Kompakt växtsätt.
🌱 ‘Chocolate Mint’ – Djupbruna blad med ljusgrön kant – påminner i färgerna om mintchoklad.
🌱 ‘Campfire’ – Lysande orange till röd ton, särskilt effektfull i soligt läge.
🌱 ‘Henna’ – Flikiga blad i limegrönt med röd undersida – ger ett exotiskt intryck.
🌱 ‘Black Dragon’ – Mörkt purpurfärgade, nästan svarta blad med vågig kant – mycket dekorativ.
🌱 ‘Rainbow Festive Dance’ – Färgsprakande mix i rött, gult och grönt – perfekt för blomlådor.

Användning

Palettblad används både som inomhusväxt och som säsongsblomma utomhus. De passar utmärkt i:

• Krukor på altan eller balkong,
  • Rabatter som färgkontrast till gröna växter,
  • Terrarier och växtarrangemang,
  • Inomhus som solitärväxt eller i färggrupper.

Fördelar

🌱 Lättodlad och snabbväxande
🌱 Enorm variation av färger och former
🌱 Lämplig för förökning och experiment
🌱 Dekorativ året runt vid rätt ljus och temperatur
🌱 Miljövänlig – inga kemikalier krävs för trivsel

Källor:

• Royal Horticultural Society (RHS) – Coleus: Growing and Care
  • Texas A&M AgriLife Extension – Growing Coleus Indoors and Outdoors
  • University of Florida IFAS Extension – Coleus for Gardens and Containers
  • Wikipedia – Coleus scutellarioides
  • SLU – Prydnadsväxter och sortval för inomhusmiljöer
  • Redigerat 2024-02-19 12:31 av Pyttelite
  • Redigerat 2025-10-08 13:54 av [Undertaker]
  • Redigerat 2022-06-29 22:14 av Pilspets
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Hopptass
2022-06-29 22:53
0

Väldigt bra skrivet med mycket användbar fakta! :)

Pilspets
2022-06-30 09:43
0

#2: Tack!
Även om det blev lite tokigt…

Hopptass
2022-06-30 11:26
0

Hehe ja

Pyttelite
2023-11-18 08:26
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Palettblad är en lättskött krukväxt. Lär dig mer om skötsel, vattning och sticklingar – hur du får ett riktigt fint och frodigt palettblad med andra ord.
Pyttelite
2024-12-25 10:31
0

Malin Brostads enorma palettblad har blivit en snackis på sociala medier. Här får du hennes egna tips för hur du lyckas med dessa omåttligt populära, färgglada växter.
MalinMalvina
2025-05-02 15:06
3

Denna artikel kanske skulle behöva både uppdateras och skrivas om en del? Vissa saker stämmer inte riktigt och det är en del upprepningar :)

Mvh Palettblad/Coleus besatt xD

Pilspets
2025-05-02 21:28
0

#8: absolut, men som sagt, den är skriven för 3 år sedan.
Men admin kanske vill uppdatera😊

Sen borde väl inte skötseln ändras så mycket genom åren, det är ju samma växt.
Men jag har ingen aning, tar död på kaktusar tillomed haha

Pyttelite
2025-05-03 07:48
2

Jag tycker att artikeln är fin - visst kan man förfina och förbättra men hellre att det finns för mycket information än för lite.

Jag vet av egen erfarenhet att det tar både kraft och energi att skriva artiklar och lägga till egna bilder så jag uppskattar verkligen Pilspets ansträngning.

Själv ser jag inte några direkt felaktigheter även om man kan förfina och justera lite grand.

Om det finns direkta sakfel så kommentera gärna och den som vill komplettera eller skriva en egen artikel är mycket välkommen att göra så.

MalinMalvina
2025-05-24 18:47
2

#10: Jag sa ALDRIG att artikeln inte var bra eller att Pilspets gjort ett dåligt jobb.
Jag sa att den kunde uppdateras lite.

Jag ville bara väl och är fullt medveten om att det är mycket jobb, påstod inge annat.

Det har dock kommit ut fler sorter exempelvis mer populära än ovan nämnda och lite annat runt omkring.

Jag uppskattar Pilspets arbete med denna vill jag tillägga.

Pyttelite
2025-05-24 19:02
2

#11: Det är lugnt - jag förstår ditt inspel och uppskattar det.

Om du har lust och energi så komplettera gärna med vad du tycker som saknas eller starta en ny artikel som du själv kan styra upp informationen i.

Uppskattar verkligen att du kommer med nya vinklingar och aktuell information.

Vissa saker är ju hyfsat konstanta medans andra faktiskt förändras eller utvecklas.

Det finns personliga erfarenheter som man inte alltid kan läsa sig till i växtböcker men som är givande att ta del av.

Hur går det för övrigt med dina palettblad har de överlevt vintern?

• Redigerat 2025-05-24 19:02 av Pyttelite
MalinMalvina
2025-06-15 15:47
1

#12: Tackar som frågar!
Vissa dog tyvärr men har satt frön och köpt lite nya sticklingar :)
Dom som överlevde vintern växer så det frodas, så pass att dom växer ur mina fönster haha

Kan göra en uppdaterings tråd i veckan med lite bilder om det kan intressera? :)

Pyttelite
2025-06-15 16:05
1

#13: Tråkigt när de dör men jag tycker att sorten inte alltid att lätt att övervintra.

Tyvärr hör det ju till - själv försöker jag se den positiva delen att man har plats för nya plantor men när en favorit vissnar bort känns det sorgligt.

Vore kul med en uppdatering om du har tid och lust - alltid roligt med inspirerande bilder. 🪴

Caeli
2025-06-15 20:17
0

#13: Det vill vi gärna se. 🙂

MalinMalvina
2025-06-18 12:36
0

Vet inte hur känsligt det är med att dela andra sidor, men om ni vill och har Instagram så har jag en sida enbart för palettbladen där jag heter MalinMalvinas_paletter och ni är varmt välkomna att kika in där 😊

Mer aktiv på uppdatering där men jag ska försöka fota alla så snart som och göra en egen tråd med uppdatering och bilder 😊

Klippte säkert 70 sticklingar idag, knappt märkbart 😆

Pyttelite
2025-06-18 12:47
0

#16: Det är helt ok att dela med andra sajter.

[Undertaker]
2025-10-08 13:31
1

Med Pilspets godkännande har jag anpassat artikeln och lagt till lite fakta. :)