Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 174 ggr
lilljaeger
1

Paraplyaralia (schefflera), vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mitt första inlägg här och känner att jag håller på att googla sönder.
Min Paraplyaralia har haft ett tufft liv. Bortglömd, för mycket kärlek, Trips och nu detta.
Den står ljust men inte i direkt solljus. Den får vatten med näring 1 gång i månaden, och hinner torka upp mellan vattingarna. Den har relativt torr luft just nu.
Men vad är detta, ser ut som svamp? Men den har inte stått fuktigt, snarare tvärt om :o
De är främst de nya bladen som är värst drabbade. Tips?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
0

Har du duschat den innan du tog bilden?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Dagnykatt
1

Hur mycket av bladen ser ut sådär? Några enstaka eller de flesta? Är det de äldsta bladen som blir gamla och gulnar, eller även nya blad?

Vixxen
3

#TS: Mina Schefflera tycker inte om att få någon extra gödning alls. Om de får det blir bladen ungefär som dina.

lilljaeger
1

#3: Ja, jag upptäckte de när jag skulle duscha den och en annan.

#4 Enstaka blad ser ut sådär, ca 4 bladpar. Klippte den delen för ca 2 månader sen och det är den nya utväxten på unga bladen som prickarna sitter. De äldre är fint mörkgröna, lite hängiga då den var lite väl torr nu.

• Redigerat 2021-09-29 21:51 av lilljaeger
lilljaeger
1

#5: Okej! Nja som sagt har den varit lite bortglömd så varit dålig med näring för denna. Kickade igång i våras med näring och tänkte väl lugna nu på vintern så får se om den kanske återhämtar sig? Men tog du bort de bladen som var prickiga då? =)

Vixxen
3

#7: Jag slutade ge näring och efter ett tag blev bladen finare. Men de som blivit för skadade tog jag bort. De som inte återhämtade sig.