Hur var det nu med amaryllis?
I sommar ställde jag mina amaryllislökar i en stor bunke utomhus. Har bara gett dem vatten. De skall "äta" och svälla, men jag tycker flera lökar verkar väldigt tomma. Har tidigare grävt ner dem i landen med samma resultat.
Vad har jag gjort för fel?
Det är väl nu man skall ta in dem och skära bort de gröna bladen?
När sätter jag dem i jord sen och börjar vattna?
- Redigerat 2026-09-25 05:38 av Pyttelite
Min blommade så tappert under sommaren, det har aldrig lyckats förut! 🌺
Men jag undrar också, vad ska jag göra nu?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Man ska inte skära bort de gröna bladen utan låta dem vissna ner. Då går näringen från bladen tillbaka ner i löken.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Men sedan? Ska man vattna som vanligt? Förvaras svalt eller i rumstemperatur?
Den som faktiskt blommade om har förvarats svalt under vintern, liksom de som aldrig blommat om också. 😀
#3: Såvitt jag minns ska de stå rätt svalt. Tror dock att det beror mer på löken om de blommar om eller inte. En liten och lätt lök har inte lika mycket kraft att sätta en ny stängel som en stor och tung lök.
Å andra sidan har jag haft lökar som jag trott var döda, men där det plötsligt dykt upp en stängel. Har även haft lökar som bara bildat blad, men där det efter några år börjat växa en stängel.
Mina vattnas sparsamt året om, och de får ingen gödning, merän den som kommer från bladen som vissnar ner. De blommar dock inte om så ofta, men de har ju också några år på nacken.
Så det är inte lätt att veta hur man ska göra. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-09-24 20:59 av Carmarino
Amaryllis är en invasiv växt där den växer ”naturligt” så den tål en hel del.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4 Då gör jag ungefär rätt i alla fall! Tack för tips! 🤗🌺
När de gröna bladen vuxit ut behöver dom gödning, så mycket gödning som möjligt om man vill att dom skall blomma varje år. Behöver inte stå svalt över vintern. Har man dem ute på sommaren riskerar man att mördarsniglar förstör dem. Jag hade mina i ett förråd med lysrörsbelysning när de inte blommade. De förökade sig så snabbt med sidolökar som också gick i blom så jag fick ha dom som snittblommor.
#7: Vilken härlig skog av amaryllisar!
WOW! Så vackert- Jag har petat mer några lökar i Spanien, få se hur de mår.
På ett par lökar har bladen vissnat ner, men de flesta är så gröna och frodiga. Hur skall jag få dem att vissna? Ta in och sluta vattna? Det har ju regnat en hel del på sista tiden.
Bara en liten pantersnigel har kalasat på ett par blad, men det får de så gärna, de tar ju mördarsnigar.
Jag har ett förråd med fönster där har jag uteväxter under vintern Skulle jag kunna ha lökarna där på sommaren? Det blir dock väldigt varmt ibland? Då kan jag lika gärna ha dem inne i huset någonstans?
Tidigare år har jag gödslat mycket, men det har inte hjälpt.
Jaja, suck det blir väl inga i år heller……. Tur man kan köpa.
- Redigerat 2021-09-24 23:28 av Sindri
I början av augusti slutar man vattna om man vill att de skall blomma till jul. Sedan får de inte en droppe vatten förrän knoppen kommer.
Deras naturliga blomningstid är ju inte till jul, så vill man att de ska blomma om då får man "tvinga" dem, som Tant Grön beskriver.
#7 Helt underbart, vilken bild, Tant Grön! 🌺
Jag ska försöka pyssla om mina efter era råd. 🍀🙂
Hej, så här har jag fått lära mig att göra och mina har blommat till Jul i flera år.
PERFEKTIONISTENS SNÅRIGA VÄG
- KLIPP BORT BLOMMORNA
Klipp bort blommorna direkt när de har vissnat. Då lägger planten ingen energi på att sätta frön. Klipp bort hela stängeln när den har vissnat ner och löken har tagit tillbaka näringen ur stammen. - TILLVÄXTFAS PÅ FÖNSTERKARMEN
Ställ löken i ett ljust fönster och vattna som en vanlig krukväxt (varannan vecka fram till 1:a april och därefter en gång per vecka). Ge ganska mycket näring eftersom löken är i tillväxt och samlar energi för att kunna sätta knoppar till nästa år. Vattna inte direkt på löken, utan istället på jorden. - TILLVÄXTFAS I TRÄDGÅRDEN
Plantera helst ut den i ett vindskyddat, skuggigt och mycket välgödslat hörn av trädgården under sommaren. Ta in den igen innan frosten slår till, den tål absolut inte minusgrader. Löken behöver minst 2 månaders vila och har sedan 6-8 veckors utvecklingstid, vilket innebär att man måste ta in den i augusti för att den ska hinna blomma innan jul. Om du vill ha en senare blomning så är det bra att ta in den senare.
amaryllis24. VILOPERIODEN
Glöm bort den i minst två månader i ett mörkt, torrt och svalt hörn där det är runt 10-12 grader varmt. Det måste vara under 13 grader annars bildas det inga blomämnen, men det får inte vara för kallt eftersom löken inte gillar kyla och inte tål minusgrader. En källare, jordkällare eller kylskåp fungerar bra. Löken ska torka ihop helt så vattna inte. - VÄCKNING
Ta fram löken 6-8 veckor innan du vill att den ska blomma (sista dagarna i oktober ger en blomning runt jul). Ta bort jorden och ställ den på ett vattenglas så att den nedersta delen (bara rötterna) kommer i kontakt med vattnet. Det väcker löken och får fart på rötterna. Låt stå ett dygn och plantera sedan om löken i en större kruka. Du ska få ner två fingrar i bredd mellan löken och kanten på krukan. En tredjedel av löken ska vara ovan jord. - VÄNTAN
Vattna igenom jorden ordentligt och ställ löken i ett fönster i rumstemperatur (gärna lite varmare, den gillar t.ex. att stå på fönsterbrädan ovanför ett element). Sen är det bara att vänta på att knoppen ska titta upp. Vattna inget under väntetiden och vattna sparsamt när knoppen har kommit upp. Om man vattnar för mycket så drar stängeln iväg och blir ranglig. - BLOMSTERDAGS
Om du har skött din amaryllis efter konstens alla regler så lär du nu få njuta av en överdådig blomning med flera stänglar och många klockor, allt lagom till jul.
Lycka till !!!
Här lite allmän information om Amaryllis;
https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1401850/veckans-krukvaxt-november-2017-amaryllis
#13: Du skriver att det måste vara under 13 grader annars bildas det inga blomämnen. Det stämmer inte, jag hade dessa i flera år i minst 20 grader och de blommade fantastiskt bra, se bild. Har aldrig haft amaryllis under rumstemperatur.
#15: Har aldrig heller haft under 13 grader, men mina amaryllis blommar ändå om ibland.
Man tycks kunna göra lite olika och antingen blommar eller blommar de inte! 🙂🌺
#17: Ja, de är lite egensinniga. 🙂
#15: Jag bara klistrade in råd jag har läst på nätet och vilka fungerat för mig men var och en får, så klart, göra som man tycker är bäst.
Den här tråden påminde mig om några amaryllislökar som jag har liggande i källaren. De har nog legat där i några år nu så det är kanske dax att kolla in hur de mår… 😟
Hoppas att det blir en positiv överraskning!
#21: Ja, jag är inte så säker på det!
#22: Vi håller de gröna tummarna.
#22: Hur gick det? Levde dom?
Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare
#24: Jag glömde dem igen! 😬 Men nu ska jag gå och leta rätt på dem. Tack för påminnelsen!
Hahaha…skönt att veta att det finns fler guldfiskar…det har känts ensamt i skålen…
Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare