Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 233 ggr
sammy78
0

Suckulenter+Kaktus och Bonsai+Moler Clay?

Någon som vet var man kan få tag på bränd lera (moler clay)
Eller/och moler clay kattsand ?
Jag vet att Damolin gör produkter av denna lera.
(Jag har skickat email till dem men har inte fått svar än)
Så jag tänkte fråga här.

Jag ska använda denna lera till Suckulenter+Kaktus och Bonsai.

Men jag hittar inga ställe att köpa dem på, varken i butik eller online ?
(Har letat både efter deras kattsand och Terramol och oil-dri.)

Och är denna produkt från ett helt annat märke ett alternativ? :
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.223.4…ttensubstrat-3l

Hoppas på tips/hjälp och är tacksam för tips/hjälp.

• Redigerat 2021-08-13 12:39 av sammy78
Dagnykatt
0

Ska du ha det som växtsubstrat istället för jord? Kanske Akadama kunde vara ett alternativ?
Försök leta på sidor från t.ex Nederländerna då krukväxtintresset är större där.

Dagnykatt
1

Kolla in denna sida om du hittar något som kunde passa dig! https://unikbotanik.se/sv/produkt-kategori/odlingsmedium/

Bonsaiträd liksom vanliga träd lever genom fotosyntes, koldioxid i luften samt näring och vatten från jorden. Till skillnad från de vilda träden har bonsaier inte en stor buffert med jord runtom utan det enda trädet har är det som finns i krukan. Således kommer jordens buffrande verkan vara liten. Vi vill att våra träd skall ha tillräckligt med vatten. Gärna att jorden binder vatten. Samtidigt andas rötterna syre, så de får inte drunkna i stillastående vatten. Resultatet är att du bör ställa ganska höga krav på din jord. Utomhusbonsaier kan vattnas ganska rikligt men då skall jorden vara så pass väldrenerad att överskottet rinner rakt igenom. Samtidigt behöver en viss procent av kornen kunna dra till sig fukt som så att säga lämnar jorden för att sedan sippra ut eller dras ut av växternas rötter till nästa bevattningstillfälle. Därtill har olika växter olika behov på pH-väre. Vissa gillar en basisk miljö, andra en sur miljö medan de flesta vill ha en i det närmaste neutral miljö. Vissa träd går även att styra i sitt växtsätt vilket kan växla beroende på bergrund.
sammy78
0

#2: @Dagnykatt 

Tack så mycket för det tipset och hjälpen …ska kolla där.
Jag har använt moler clay baserad kattsand innan …från Coop Xtra (finns inte längre)
för att den var lätt att få tag på och billig och från Danmark.

Ville helst få tag på något som var hyfsat närproducerat eller/och som är/var lätt att få tag på i vanlig butik (zoo butik, växt butik, mat butik)
Och om det hade ett bra pris så var och är det en bra extra bonus.

Och ja, jag använder det som växtsubstrat istället för jord.

Och tack för tipset på sidor från Nederländerna …. men är inte de sidorna på holländska?
Jag ska absolut kolla upp det …. men de har väl tillgång till produkter vi inte har i Sverige ??

Jag är väldigt tacksam för dina tips och din hjälp :)
Kommer du på några andra ställe eller produkter är jag jätte tacksam för dessa med.

Jag uppskattar också svar från andra som kanske vet något annat tips eller produkt etc.?

Dagnykatt
0

Okej, brukar tycka de nederländska växtsidor jag tittar på går att få på engelska. Men hur skulle denna funka: https://www.hasselforsgarden.se/produkter/lera/

Själv skulle jag köpa kattsand (coop eller eldorado) och blanda upp med 1 del sand, 1 del perlite och 2 delar kattsand. Vet för tillfället inget om coop xtras kattsand, men kattsand borde ju gå att få tag på i de större butikerna.

Med lera skapar du en lite tätare jord som bättre kan hålla både fukt och näring. Det blir lättare att vattna växterna och näringen lakas inte ur.
sammy78
0

#4:
Hmm… leran från hasselfors ser lovande ut ?! Visste inte att det sålde en sådan produkt?
Får skicka ett email till dem och fråga om den är en bränd lera så det inte bara blir lervälling av det hela.
Får absolut kolla upp de nederländska sidorna om de är tillgängliga på Engelska :)

Ja, jag skulle helst använda kattsand ….men har hört att man bara kan använda moler clay baserad kattsand inte sådan som är på andra sorters lera ?(bentonit etc.) Vet inte om det är sant ?

De kattsand produkterna som var baserad på moler clay (dansk moler clay) finns inte längre (har utgått ur sortimentet både coop’s or eldorado.
Annars hade jag forsatt köpa dem och använda dem för det är dem jag använt innan.

Dagnykatt
0

Jaa… Du kunde ju testa mejla baramineraler.se och höra om du kan köpa via dem.

Dagnykatt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick idag syn på denna påse. På påsen står att det är bränd keramik som kan användas istället för jord, då man planterar. Tänkte bara tipsa dig om ännu en tillverkare.

Maleficum
0

#0: Länken funka in (för mig) men gissar på att det är ECS substratet du menade?

I mitt tycke är det substratet och Coops kattsand rätt likvärdigt (coops kattsand är dock lite ljusare när det är torrt och möjligt pyttelite mindre kompakt). Har coops kattsand som bottensubstrat i akvarierna och fick även med ECS (eller likvärdigt som JBL Manado) substrat med ett annat akvarium och det märks ingen direkt skillnad om man blandar dem så det borde funka att använda ECS att plantera i också (blev så besviken när de sluta sälja kattsanden med bränd lera för det var så mycket billigare att köpa när man behöver många liter till stora akvarium).

Cyberzoo är en bra sida att beställa ifrån också. Har beställt där ifrån vid flera tillfällen utan krångel.

(Såg att ECS substrat även fanns på Hornbach om man har en sån affär nära).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu