Ohyra, trips
Lite irritation för tillfället. Insåg igår att min stora krukväxtsamling har fått Trips! 😵🤬 Testade igår att spraya en blandning av vatten, ättiksprit och tallsåpa. Tyckte jag var noggrann och sprayade överallt, men nu igen ser jag de små f**skapen krypa på växterna. Har någon erfarenhet av någon bra huskur? Skulle inte ha råd eller ork att köpa något dyrt medel (min växtsamling är inte direkt liten…)
”Giftpinnar” är effektiva men dyra.
Du kan upprepa behandlingen - brukar använda diskmedel istället för talapparat typ Yes.
Det förändrar utspänningen så att medlet tränger in annars kanske fet finns tips här även om det är på norska.
Det gäller också att vara ihärdig och kolla ofta så att man kan isolera och begränsa skadorna om man har många krukväxter.
https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1503458/tripsangrepp-pa-krukvaxter
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag läste den norska artikeln redan tidigare, bra artikel. Men som sagt så skulle jag ogärna vilja sätta pengar på giftpinnar, funderar mera om någon haft samma problem och har erfarenhet av att någon huskur fungerar.
Trips-växterna bor utomhus sedan igår, pelargonerna och passionsblomman verkar inte ha gillat min cocktail, men övriga mår bra!
Följdfråga här nudå… Min medinilla fick rätt så fula blad av min behandling. Är det någon som vet om man kan klippa ner den lite, och växer den i så fall upp igen?
Var hittar man giftpinnar? Verkar inte finnas någon butik eller onlinebutik som säljer dessa längre.
Här har du en rapport från plantbyron i ämnet:
https://www.plantbyran.se/problem-ohyra/provado-och-provanto-vad-ar-skillnaden/
I
Miljödepartementet har kommit med nya bestämmelser. Detta kommer medföra att alla systemiska preparat inte längre kommer att få säljas till privatpersoner. Substral insektsmedel är ett systemiskt preparat. Likaså Provado, Pyrol mfl.
Från och med den 1 oktober 2021 får växtskyddsmedel inte alls användas på följande områden:
- på skolgårdar och gårdar till förskolor eller på lekplatser som allmänheten har tillträde till,
- i parker trädgårdar eller andra områden som i första hand är avsedda att vara rekreationsområden som allmänheten har tillträde till,
- inom koloniträdgårdsområden eller i växthus som inte används yrkesmässigt,
- på tomtmark för bostadshus eller på krukväxter i hemträdgårdsmiljö,
- på växter inomhus utom i produktionslokaler, lagerlokaler eller liknande."
De sk giftpinnarna saknar jag. De finns ju som sagt ovan inte längre tyvärr.
Nu har jag testat med:
1 liter vatten
1msk grön såpa
1 tsk rapsolja
Detta har jag haft i sprejflaska och sprejat mina växter som jag har ute i krukor med.
Angreppen från sugande lus av okänd art, bladen blir silvriga och vissnar, har minskat markant på bara några dagar. Lusen är så liten att den knappt syns. Som en svart liten prick bara.
Idag hoppade även kålmaskar ur växterna när jag sprejade. Jag visste inte ens att de fanns där än. Så blandningen hjälper mot dem också.
Än så länge har jag sprejat en gång om dagen när solen inte ligger på växterna och det ser bra ut på bara några dagar.
Jag återkommer med rapport om hur det fortskrider : )
- Redigerat 2021-07-15 16:16 av Lillyrod
#7: Låter lovande!