Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxterclivia
Läst 279 ggr
Christina_46
0

Clivia - Mönjelilja

Hej. Min Clivia har börjat blomma långt nere i bladrosetten. Vad kan det bero på. Jag har inte vattnat med näring under vintern.

💕

• Redigerat 2021-04-18 22:04 av Pyttelite
Lillyrod
0

Ibland gör min så också men oftast så kommer den upp en bit efter ett tag. Den brukar vara ganska lång innan hela blomman slagit ut.

MonicaLagerquist
0

Ts Var glad att de blommar.Mina vill inte alls blomma.

Stolt ägare till tre La permer

Dagnykatt
0

För att en clivia ska börja blomma behöver den utsättas för lägre temperatur under en tid. Därefter bildas blomanlagen. Kanske era växter fått kallare, eller stått i drag nu under vintern?
Vill man få sin clivia att blomma kan man t.ex. ha den utomhus ett tag under hösten.

Lillyrod
0

Tala inte om det för min clivia. Den står i samma fönster året om : ) Inget drag.

Dagnykatt
0

Okej, det var konstigt… Men jättebra! Det håller vi hemligt för blomman! =D

MonicaLagerquist
0

Då ska jag testa att sätta ut mina i blomrummet en tid.Därär det ljust och frostfritt.

____
0

#2 Råd jag har fått är att inte plantera om eller ha för stora krukor (då fokuserar dom på att bilda mer rötter istället) och att "glömma bort" dom lite för att det ska blomma.

💚

• Redigerat 2021-02-15 07:29 av ____
Christina_46
3

Hej igen. Liten uppdatering. Nu har blomstängeln skjutit fart, så nu är den så hög som den ska vara, med en massa blommor på.
😍😍

• Redigerat 2021-02-15 17:44 av Christina_46
Lillyrod
0

#8 Du har också en som luras alltså : )

MonicaLagerquist
0

#8 Grattis till din blommande clivia.

Dagnykatt
1

#7: jo så är det. Blommor styrs av hormoner, olika hormoner beroende på vad växten "vill" göra (bilda rötter, bladtillväxt eller bilda blomanlag). Så vissa växter som vill stå lite trångt i krukan (clivia, saintpaulia, kornettblomma) sätter alldeles för mycket fokus på att bilda rötter om krukan är för stor. Då uteblir ofta blomningen.