Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 191 ggr
MonicaLagerquist
2

Min fula orkide

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min orkide växer helt galet. Hus ska jag fixa till den?

Stolt ägare till tre La permer

Condor
2

#0:

Hur har den blivit så? Är det nya skott (keikis) som har fått rötter uppe i luften?

I så fall kan man klippa bort skotten från stammen som de växer på och plantera dom i orkideesubstrat. I vanliga fall tar man bort dom tidigare.

MonicaLagerquist
0

Ja det har blivit som en ny blomma mitt på.

Condor
0

#2:

Jag brukar att skära bort dom så snart dom får rötter och plantera dom i en egen kruka.

Här kan man läsa hur man går till väga:

https://www.orkideer.se/keiki-tips/

Dina är ju redan fullt utvecklade plantor som blommar. Modersplantan själv har ju inga blad längre, så den har väl dött. Dina Keikis blir säkert glada att få rötterna i substrat och kommer att bli fina.

Orkidéer kan reproducera sig med keikis, som är en slags mini-plantor som dyker upp på orkidén och som kan planteras för att bilda nya orkidéer.
Caeli
0

Jag tycker att den är fin! Ovanlig och fin!

Men troligen mår plantorna bättre av att komma i egna krukor.

Sindri
0

Det där har jag aldrig varit med om trots att mina äldsta orkidéer är säkert 20 år. Orkidéer vill gärna växa åt sidan så jag funderar på att hitta en stor skål och plantera i så de slipper tvingas uppåt. Jag har sett en bild på det och det var jättetjusigt - tar en del plats förstås.
Har lyckats bryta av ett par stänglar när jag spjälat upp dem mot pinnarna. Finns det något knep för det?

Condor
0

#5:

Wow, hur fick du den att leva i 20 år? Den måste ju vara jättestor och fin. Har du en bild på den?

Jag brukar att klämma fast stjälkarna på pinnen under hela tiden som de växer. På så vis växer de alltid åt rätt håll.

Sindri
0

Nej, tyvärr är de inte så väldigt stora och fina. Det är två stycken som är så gamla, de har ibland 2-3 stänglar med blommor. Jag har aldrig planterat om dem förrän förra sommaren. Däremot funderar jag som jag skrev ovan att hitta en stor vid kruka att sätta ihop dem i då kanske det ser lite maffigt ut.

• Redigerat 2021-01-25 19:33 av Sindri
Condor
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7:

Det här är den finsaste orkideen som jag nånsin hade. Den blev ungefär 4-5 år gammal. Undrar hur den skulle ha blivit om jag skulle ha klarat att hålla den vid liv i 20 år?

Jag skulle inte sätta ihop 2 orkideer i samma kruka. Med tiden blir det tråmgt för rötterna även i stora krukor och om en börjar att få ruttna rötter drabbas den andra också.

Sindri
0

Men wow! Den var ju helt otrolig. Mina är vita, men inte alls så frodiga.

Condor
0

#9:

Jag sköter om alla orkideer på samma sätt, men inte alla blir som den här. Kanske den hade väldigt bra gener? Jag har haft orkideer i en massa olika färger. De vita brukade att tappa blommorna snabbare, medan de lila behöll dom längst. Men kanske det var slump.

MonicaLagerquist
0

#8 Så fin den är

Vixxen
0

#8: OJ! Vilken fin orkidé!

Pyttelite
0

#0: Har du planterat om?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.