Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikett: krukväxter
Läst 168 ggr
Blingblom
2

Hjälp med Aloe veran!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Våran fina stor aloe vera verkat inte må så bra, vad gör vi för fel? Nedre delen av bladen är platta och mörkgröna medans toppen av växten verkar må jättebra med fylliga fina blad. Är det någon som vet vad som hänt och vad man kan göra?
Tack för tips!

Pyttelite
1

Jag tror inte att den mår så dåligt utan har några år på nacken och vuxit sig stor och ”otymplig”.

Du kan säker beskära den och använda resterna som sticklingar.

Vid beskärning blir plantan förnyad och bryter nya skott.

Hur du ska beskära vågar jag inte mig på att tipsa om.

Kanske någon annan kan hjälpa?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-01-23 11:08 av Pyttelite
TatsuOni
0

Om jag inte hinner med att skörda bladen på mina aloe veror, så brukar de understa bladen bli fula. Du kan klippa bort dem utan problem. Annars så kommer att skrumpna ihop och falla bort utav sig själva.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
1

Det där är moderplantan som tycker hon gjort sitt. Hon har ju fått smått. I naturen så dör moderplantan när den satt skott som är livskraftiga.

Skär av stjälken. Ta bort alla blad som ser dåliga ut. Spara 4.5 cm under nedersta bladet som du behåller. Sätt den ett par cm ner i vatten. Det kommer att komma rötter och sen har du två plantor.

Dagnykatt
1

Det går också bra att skära av några friska blad och låta dem torka några dagar så att en sårskorpa (callus) bildas. Därefter trycker du ner dem ca 1-2cm i sandblandad jord och vattnar mycket sparsamt. Då bildar de nya rötter.
Jag skulle spara de små bebisarna och ta skott av modelplantan. Därefter skulle jag slänga den.

Sindri
1

#4: Oj, det var något helt nytt. Det måste jag testa.
När jag började odla aloe för säkert 25 år sedan visste ingen så mycket om dem. Jag fick låna en tjock bok på engelska från bibliotekets källare för att försöka lära mig.

• Redigerat 2021-02-14 15:44 av Sindri