Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikett: krukväxter
Läst 179 ggr
Caeli
1

Min flamingo har fått utslag!

Någon som vet vad det här är för konstiga utväxter på min flamingoblomma?

😁

• Redigerat 2021-01-07 10:05 av Caeli
MonicaLagerquist
2

Allmänt: Flamingoblomman är en flerårig växt som är litet mer ovanlig i svenska hem. Den har i regel en cirka 30 centimeter hög stam med bladverk i botten. Blommorna är små och placerade på en orange blomkolv omsluten av, oftast, orange eller röda hölsterblad. Hölsterbladet i sig är inte en del av blomman, som många tror, utan är egentligen en variant på de vanliga gröna bladen som utgör växtens bladverk. Hölsterbladet är dock till för att skydda de egentliga blommorna som växer på blomkolven. Blommorna är tvåkönade. Vid blomningen bildas små bär som kan innehålla ett eller flera frön.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Caeli
1

#1: Det är blommor på blommorna? Det är första gången någon av "flamingoblommorna" har blivit så här knottriga. De brukar bara vissna och torka.

Pyttelite
0

#2: Jag skulle nog snarare säga att det är ett flammingobär.

Har aldrig sett något liknande - vad gör du med dina blommor egentligen?

Dom är superfina!🌺

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
0

#3 Tack! 🌷

Nej jag gör inge speciellt. Men jag har ganska stort hus och möjligheten att hålla ner temperaturen i vissa rum. Tror också att jag är ganska snål med vattningen.

Flamingon kan jag nog inte ta åt mig äran av. Fick den i present i höstas så har inte haft den så länge.

• Redigerat 2021-01-13 22:04 av Caeli
Pyttelite
1

#4: Har inga problem att ta livet av en krukväxt på några veckor så ta åt dig äran!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.