Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketter: krukväxterförökning
Läst 385 ggr
Amanda0043
1

Hjälp med aloe vera sticklingar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejhopp! Behöver lite hjälp med min stora aloe vera som växt i sidled (har tänkt att fixa detta till våren innan den bryts av.) Jag plockade av en stickling men fick inte med några rötter och läste någonstans att man då kan stoppa i vatten för att rota, men det gick inge bra som ni kan se här ovan. Skar bort det bruna, lät den torka och stoppade sedan ner den i jord. Detta var för ungefär 2 veckor sedan och den har fortfarande inte fått några rötter… Är det kört för den lille?

Har, som ni ser, ännu fler sticklingar att plocka men de lär jag inte heller få med några rötter av eftersom att de liksom växer direkt från moderroten? Hur ska jag gå tillväga? Vill ju inte gå miste om alla dessa nya plantor :(

Tack på förhand!!

• Redigerat 2021-01-05 17:24 av Amanda0043
TatsuOni
2

Jag har tagit ur hela plantan ur krukan (försiktigt) jorden och därefter delat på dem. Än så länge så har jag lyckats få med rötterna på alla plantor, på det här sättet.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
3

Ja, jag har haft massor med olika sorters aloe i många år, och jag har aldrig upplevt att det varit svåra att föröka. Hur länge satt den i vatten? Det kan ta väldigt lång tid för dem att få rötter. Jag skulle inte ge upp efter två veckor i jorden.
I naturen är det ofta så att aloe-moderplantan sätter barn till världen, sedan vissnar den ner och dör och barnen lever vidare.

Amanda0043
1

#2: Har inte heller haft problem med att föröka dem, men har alltid fått med rötter så vet inte riktigt hur det funkar utan rötter..

I vatten satt den i kanske någon vecka, men ville inte ha kvar den med tanke på hur änden började se ut.. Jag får väl hålla ut nu när den sitter i jorden, men det är ju väntan som är jobbig, hehe.. Jag har trots allt märkt att det nyaste bladet i mitten har växt en del, men tänkte att det bara beror på att bladen är som vattenreserver o då kan den hålla i och växa ett tag även utan rötter.

Tack för info! Det ska jag föra vidare till syrran som berättat om skräckhistorier då mamma-aloe dött när man separerat bebisar.

Pyttelite
1

#0: Hur har det gått?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.