Palettblad
Då jag har haft otur med mitt Palettblad så Tänkte jag testa med fröer som jag köpt på blomsterlandet. Så fröna på fuktig såjord? Alltså jag vattnar innan jag lägger i fröerna?
Jo det brukar vara bäst. täck gärna över sådden med plast också. då torkar de inte ut lika snabbt :)
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Jag testar att så Palettblad för första gången jag med :) än så länge ser det bra ut :)
Får ta och köpa en påse jag med så att jag hänger med.
Vilka sorter har ni?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
De hade stor rea på odla. Nu.. där köpte jag mina kostade bara några kronor :)
#4 Ska kolla upp!
Är snart med i matchen köpte en palettbladsmix på väg hem från jobbet.
De kan komma i såjord vilket år som helst!😃
Tipsar om Sävar Fröplant som verkar ha många lite ovanliga sorter.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ja det gjorde jag i alla fall och de tar sig fint :) men bara fukta inte vattna jorden innan..
Så roligt att det går så bra.
Vilka sötnosar - nu håller vi alla tummarna att det kommer att gå bra för dom!
Visst är det spännande när det börjar sticka upp lite grönt!
Vad fina de ser ut mina har inte kommitt ner än.😊
Ser väldigt lovande ut.
Nu är mina Palettbladsfrön i jord och det har redan kommit upp små gröna avtryck. Än så länge är de små.
Jag köpte en billig sålåda i mataffären så nu finns det stora chanser att de inte torkar ut.
Provsådde både krasse, violer och gulbeta - det är så roligt när man ser dom komma upp.
Sen bävar jag för fortsättningen - hur ska jag få dom att överleva?
Ja visst är det roligt när man ser att det händer saker. Lycka till med fortsättningen också
Du ha en fin plantskola med läraktiga elever. 🙂
Här kommer en närbild på mina paletter.

Palettblad
Åh så fina pyttelite!
Tack Lillräkanf det ska bli kul att följa våra kullar - tror fortfarande att de har många svårigheter att bemästra innan de kommer upp i vuxen ålder. 🙂
Köpte ett Palettblad förra sommaren som med nöd och näppe och många fallna blad har överlevt vintern. Får se om det repar sig och kommer igång igen… (Just nu är det mest bara skräpigt och tråkigt!☹️) Tog en del fröer från plantan på höstkanten så tänkte jag skulle testa att så nya istället… Någon som har provat att så "hemmaodlade" palettbladsfrön?
#22 Du får hänga på palettbladsdagisracet! 😃
Fröna är ynkligt små så det bli lätt kolonier när man sår.
Än så länge har mina bara hjärtblad. De riktiga bladen syns men har inte riktigt kommit fram. Småplantorna bor växelvis på balkongen. På dagarna är det nog riktigt varmt men temperaturskillnaden är stor då nätterna är kyliga.
Nu är det sått!😃 En gammal äggkartong i plast omvandlades till drivhus! Undrar om det blir någonting av det här? Tog som sagt frön från mitt Palettblad i höstas men nu tyckte jag mest att det såg ut som jag fått med en massa smyle och inga frön…
#24 Önskar dig och dina frön lycka till!!
Om ngn vecka får vi nog se de första pigga sticka upp. 🙂
#24 roligt! Spännande med egna frön.. Hur gjorde du för att befrukta? Penslade du med pensel mellan olika plantor? Lite nyfiken :)
#26 De stod ute på trappan hela sommaren så jag litade på naturen! Blommor och bin och så vidare…😆 Men så enkelt är det kanske inte?
#27 jo det kan mycket väl vara så enkelt! Förhoppningsvis så kom några pollinerare. Vi får se om en vecka eller 2❤️
Det var några riktigt inskolade elever - vilka praktexemplar!
Mina är fortfarande små. 😕
Så bra du har lyckats. De ser så fina och kraftiga ut.
Tack kära ni❤️
Hade ingen aning om att man kunde fröså dessa 😲 Blir på inköplistan nu tycker dessa är så fina 😊 Fortsätt gärna med mer bilder hur det går för era ser ut att växa som bara den 👍
Idag har jag planterat om fyra av mina palettbarn i mer näringsrik jord.
Hur går det för er övriga?
Växer dom så det knakar eller har tillväxten avstannat?
Jag tror inte att färgen kommer senare nu när de vuxit till sig. Det finns en stor variation i utseendet så njut av variationen i färgskalan. Har du tålamod kan du göra egna korsningar eller spara de som har färgkombinationer som du gillar och föröka via sticklingar. Tycker att de ljusgröna är fina och funkar mycket bra som bakgrundsfärg i samplanteringar i sommarkrukorna.
Javisst är den gröna läcker i sig. Trodde bara det skulle vara en lite större färgkombo. :)
Jag tycker att det är ganska kul att dra upp Palettblad från frön - första gången för mig. Det verkar vara en tacksam nybörjarsort dessutom.
Ser att Wexthuset har en uppsjö av Palettbladsvarianter som jag gärna skulle vilja prova på.
https://www.wexthuset.com/froer-lokar/froer/fro-till-palettblad
Håller fullständigt med pyttelite. Det är roligt och enkelt. Det bästa är att man kan så året om :) har ni bilder på era? Jag har fattat tycke för dem :)
Så många fina sorter det finns och så roligt att lyckas med egen sådd.
Jag har en ynklig liten planta (Chocolate covered cherry) kvar, som ser ut att vara på väg att dö. Jag misstänker sorgmyggorna. Jag tröstar mig med att ett tio år gammalt canna-frö har grott.
#41. Mina har fått växa upp med sorgmyggor och de ser ändå fräscha ut. Är du säker på att det inte är något annat?
#41 Det finns flytande medel som man blandar i vatten och sen vattnar plantorna med - effektivt.
Nej, här blev det inga palettblad… 😕 Mina frön från egen planta ville inte gro trots sommarens utevistelse. Humlorna var tydligen inte intresserade eller så hade de annat att göra…!
#44 Tråkigt jag hade stora förhoppningar till dit försök.
#45 Verkar mera tillförlitligt med "köpefrön"!
#44 vad tråkigt :
Köpte en påse med Premium Sun Watermelon idag.
10 frön större än för Rainbow men färre. Tre är nu nedstoppade i så jord så får vi se om det kommer något om någon vecka.
Igår kom det upp två millimeterstora gröna pluppar.
Idag är de ännu större. Två av tre frön har grott!
Får se om jag lyckas med Palettbladet Premium Sun Watermelon. 🙂
Kul! Håll oss informerade om hur det går och om det finns variation mellan dina plantor färg och form.
Mina växer också som bara den!
Jag försöker att sålla ut alla varianter från första sådden både färgmässigt och form på bladen.
Några varianter har vågiga blad andra har fantastiska färger så variationen är stor.
Jag har ännu inte toppat några men du kan använda toppen som stickling om du vill fortsätta att föröka en "lyckad" variant.
Det är roligt att fröna representerar en så stor mångfald.
Ps. Såg inte att du redan gjort sticklingar av "topparna" - fint att se denna växtkraft. Ds.
Man brukar rekommendera att klippa bort blommorna eftersom de skräpar ner och med tiden så blir plantan inte så tät men det vore kul om du lyckades få fram frön och egna plantor. Kul att se och det var en rolig och tacksam växt att fröså,
#55 ja eller hur det var väl i februari som jag sådde. Ja jag vill gärna ha frön så jag ska låta blomställningarna vara kvar :)
I min fröpåse fick jag fram olika färgställningar och krispighet på blad - vad det lika för dig?
Ja det var det men fick mest i rosa lila toner och grön. Vissa blad känns som sammet och andra som "vanliga" örtartade växtblad.
Fick hjälp av stavningskontrollen - krusighet eller vågighet skulle det vara. 😁