Fönsterväxter
Hejsan!:) Jag har under min uppväxt fått höra av den erfarna äldre generation att krukväxter trivs bra när dom står nära varandra (alltså flera stycken) i ett fönster. Varför vet jag inte utan jag har alltid fått svaret "det är bara så". Nu undrar jag om detta är en skröna eller om det faktiskt ligger någon sanning i det? Det jag kan komma på är väl att luftfuktigheten ökar med många växter i samma fönster och gynnar plantorna, men mer än så sträcker sig inte min kunskap dessvärre. Någon som hört detta också?:)
Det har jag aldrig hört😮
/Maria
Jag har hört att Saintpaulia trivs bäst om det står flera nära varandra. Jag tror också det har med luftfuktigheten att göra.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det har med luftfuktigheten att göra, men det kanske finns annat som också spelar in 🙂
Kan det inte vara så att det är så vissa växter lever så i naturen?
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Jag har gjort en annan variant så jag samplanterar gärna en del växter.
Det innebär att jag får andra markörer på hur mycket vatten som finns i krukan. För växter som lätt blir övervattnade sticker jag ner ett litet blad av växten paradisträd.
När den rotat sig får jag uppfattningen om hur mycket vatten som finns tillgängligt. Är den hopskrynklad är det mer än dags att fylla på. Tar sticklingen överhanden klipper jag bara ner den eller byter den mot ett nytt blad.
I vinregionerna planterar man gärna rosor i slutet / början av raderna av vinstockarna för man vet att rosor oftast angrips först av skadedjur så de blir då en markör. och man kan agera innan det gått för långt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Aldrig hört talas om, men kan mycket väl stämma när det gäller vissa växter! Tror också definitivt på att det har med luftfuktighet att göra. Just nu har jag 5 krukväxter på ett fönsterbräde samt 2 avokadokärnor i små glas. De verkar må bra hittills!