Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 102 ggr
Pyttelite
2

VÅRBLOMMA: Jordviva - Primula

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Primula, även kallad viva eller jordviva, är ett släkte av blommande växter som ofta förknippas med våren. De är bland de första blommorna som slår ut efter vintern och blir därför en stark symbol för ljusare tider och ny början.

Primulor finns i många färger, till exempel gult, rosa, rött, lila och vitt. Blommorna sitter ofta samlade i täta klasar eller rosetter och har ett friskt grönt bladverk. De trivs bäst i svala temperaturer och halvskugga, vilket gör dem populära både som krukväxt inomhus tidigt på året och som trädgårdsväxt.

Växten är relativt lättskött. Den vill ha jämn Vattning men inte stå blött, och mår bra av näringsrik jord. I trädgården planteras primula ofta i rabatter, stenpartier eller under buskar där jorden hålls fuktig.

Utöver sitt prydnadsvärde har vissa arter av primula använts inom folkmedicin, bland annat mot hosta. Idag odlas de framför allt för sin skönhet och sin förmåga att tidigt ge färg åt både hem och trädgård.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2026-01-22 17:47 av Pyttelite
Caeli
2

#0: Fin vårblomma! Men håller inte med om att den är vidare lättskött, lyckas aldrig behålla mina någon längre tid. 😕

Pyttelite
2

#1: Oftast är det ju en ”slit och släng”- blomma.

Olika varianter av jordvivor är ju oxå en trädgårdsväxt - vad jag kan minnas har jag inte sett några vilda jordvivor i Sverige men jag tror att jag sett dom i Tyskland.

Vet ju inte om de har varit förvildade. De är ju känsliga för uttorkning så därför kan de vara knepiga att ha hemma.

De vilda varianterna ska finnas i södra Sverige.

Själv njuter jag mera av prakten i blomsteraffären än att köpa dom - köper sällan ”slit och släng”-växter för det funkar oftast så att de glöms bort.

• Redigerat 2026-01-24 11:35 av Pyttelite
Caeli
2

#2: Nu är det länge sedan jag testade de primulor som finns i butiken tidig vår och ser så lockande ut.

Men även sedan när de hamnade i trädgården så fungerade det inte. Var troligen i för taskigt skick efter att ha varit inomhusblomma först.

Kanske man kunde ha dem i en kruka på trappan? 🤔

Pyttelite
2

#3: Ja - jag tror att de är utmärkta i krukade samplanteringar.

De vi köper i blomsteraffärer som krukväxter är ju hybrider och man har nog inte prioriterat överlevnad utomhus.

Det finns ju trädgårdsvarianter att köpa oxå.

Där jag bor har vi både tillgång till vilda gullvivor och vivor som växer i kalkkärr så jag fokuserar på att besöka de platserna istället för att ha vivor i blomsterfönstret.

Såg att det finns några ”boll”-varianter i olika pastellfärger. Mycket fina men säkert känsliga för undervärme och element.

Caeli
2

#4: Ja, blir kanske ett alternativ till klassiska pensékrukan.

beem
1

Den är så vacker.

Sorg är kärlek som blivit hemlös