đ VĂ„rblommor 2026 : SamlingstrĂ„d
VÄren har smugit sig in med ljusare dagar och mjukare vindar.
Solen vÀrmer marken igen, knoppar brister och fÄgelsÄngen fyller luften.
Granen Àr dansad ut, stÄr kvar som ett minne av vintern som slÀppt sitt grepp, och nu tar det gröna vid.
Det Ă€r en tid för nytt liv, för hopp och för glĂ€djen i att allt börjar om đ±
Dags för en vÄrblommetrÄd!
LĂ€gg gĂ€rna upp bilder pĂ„ dina vĂ„rblommor sĂ„vĂ€l i innekrukor som till första snödroppen - Ă€n sĂ„ ligger snön pĂ„ taken men snart kan vi höra dropparna âïž
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
- Redigerat 2026-09-10 02:02 av Pyttelite
Till och med hĂ€r i syd ligger snön kvar, men det finns sĂ€kert nĂ„gra snödroppar och vintergĂ€ck under snötĂ€cket. FĂ„r se om jag hittar nĂ„gra nĂ€r snön har smĂ€lt. NĂ„gra vĂ„rblommor inomhus har jag inte. đ
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
FÄr Äterkomma angÄende detta. HÀr blommar julblommorna fortfarande - amaryllis.
#2: Det Àr helt ok att visa den ned amaryllisen blommar ju hur som.
#4: Det rĂ€knas ju det med. đ
Lurigt nÀr man ser över sina telningar pÄ balkongen - antingen fryser dom dÄ man tycker att de Àr torra eller oxÄ ruttnar dom för att man tar in dom.
Plusset Àr ju att man dÄ kan köpa nya.
#5 Hade slÀngt ut dom utan research pÄ vinst eller förlust. Gjorde research nÀr de började bli gröna och sÄg att de inte tÄl sÄ mycket minus. Vi hade -25 i helgen. Men ser att mina hyacinter jag köpt under jul ska tÄla ner till -25 enligt lappen, sÄ tÀnkte prova att plantera dom i en kruka sÄ fÄr vi se om det blir vÄrblommor av det nÀsta Är.

MVH Alva <3
#7: Oj sĂ„ fint de tittar upp đ
#9: Lycka!
#10: Javisst Àr det hÀrligt nÀr det gÄr mot vÄr!

SvÄrt att veta om de tillhör vÄr eller vinterblommorna - de kan ju blomma nÀstan Äret runt men den Àr iallafall ny för mig.
En rosa Afrikansk viol.
#12: En liten saint paulia. Det namnet kommer frÄn baron Walter von Saint Paul-Illaire.
Han var en tysk kolonialtjÀnsteman i nuvarande Tanzania. PÄ 1890-talet upptÀckte han blomman och skickade frön till Europa. Den fick senare hans namn.
Kallas Àven afrikansk viol dÄ den kommer frÄn Afrika och ansÄgs ha ett violliknande utseende.
Oavsett min plötsliga nyfikenhet över ursprung och namn sĂ„ Ă€r det en vĂ€ldigt vacker fĂ€rg pĂ„ dina blommor!đ

#14: Ser fantastisk ut!