Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterjulsamlingstråd
Läst 294 ggr
Pyttelite
3

Julblommor 2025 🎄 : Samlingstråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Julen är snart här och många av oss följer utvecklingen av julblommorna eller skapar egna arrangemang att ge bort eller bara njuta själv av.

Visa gärna dina julblommor här om du inte har en egen blomstertråd eller varför inte både och.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2026-01-13 16:45 av Pyttelite
Maria
1

Köpte en vacker bukett till grannen idag men glömde att ta en bild.

Sonen och hans familj fick blå hyacinter. Det har han fått till advent sedan han var liten
Blåa ska de vara😉

/Maria

beem
1

#1: De blå har bästa doften.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
1

#1 Är det så? Vad kul.

/Maria

Carmarino
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har en amaryllis som håller på att slå ut. Väntar med bilden till den har gjort det. 😊

Visar istället de två blommorna/knopparna på min vita novemberkaktus.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Caeli
3

Då bidrar jag med förra årets julblomma som jag fick i present.

Nu i december 2025 ser den ut så här.

Efter att ha vilat under våren har den blommat konstant sedan sensommaren och ännu finns blommor kvar, dock inte så många.

Pyttelite
2

#5: Fantastisk växt och roligt att se att den växer, blommar och frodas.

Du tar hand om den väl.

Caeli
2

#6: Trodde aldrig att det skulle gå så här bra. Men det var kanske ett praktexemplar som jag fick och som hade goda förutsättningar. 😊

[Undertaker]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Charlie 2025 vs. 2024.

Pyttelite
1

#8: Fint med ett julträd som inte behöver kastas ut.🎄

Carmarino
0

#8: Rumsgranar växer snabbt. Min har tyvärr tappat nästan alla grenarna undertill så det är bara toppen kvar. Men den är å andra sidan rätt gammal. Minns inte när jag fick den, men jag tror att den är minst 20 år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Undertaker]
2

#9: Ja, det är verkligen praktiskt.

#10: Det går undan. Måste dock bli bättre med att skaka min gran, i brist på äkta vind inomhus.

Carmarino
2

#11: Varför behöver du skaka den?

[Undertaker]
3

#12: För att efterlikna vind så att de bygger upp stabilare stammar samt grenar med tiden. Just träd har de behovet inomhus. Alternativt en fläkt.

Gentle swaying by wind is known to play a role in making trees sturdier by stimulating the production of stress wood which has a different tissue structure and composition that helps the tree maintain its structural integrity and grow stronger over time. Movement of the canopy can also help groom the tree by removing dead leaves and small branches.

https://gardens.si.edu/learn/blog/keeping-healthy-trees-in-an-indoor-space/

Pyttelite
2

#13: Det låter som att man förmänskligar växter. Ett träd som växer upp i lä är alltså svagare än ett träd som inte står vindskyddat.

Är det verkligen så i naturen?

Är det inte hellre så att dessa växter oavsett om de växer hemma eller i ett orangeri har annorlunda temperatur, ljus och fuktförhållanden än vad de skulle ha naturligt och det påverkar mer.

• Redigerat 2025-12-15 08:58 av Pyttelite
[Undertaker]
5

#14: Det handlar om att rörelsen uppmuntrar utveckling av stammen. Det har inget med förmänskling att göra. Det handlar om att rörelsen friger auxin, ett hormon som stimulerar tillväxt.

Many studies have shown that wind affects plant development, causing them to develop shorter and usually stronger stems. Many of these effects have been shown to be due to a response to mechanical flexing of the stem which is known as thigmomorphogenesis.

Most wind‐exposed plants also exhibit reduced shoot extension (Whitehead, 1962; Lawton, 1982) and changes in the morphology and mechanics of their stems and roots, but the effects vary with species.

Many herbs develop stiffer stems containing more mechanical tissue (Grace and Russell, 1977), while trees show increases in the amount of secondary wood they lay down, producing thicker trunks and roots (Jacobs, 1954; Lawton, 1982; Telewski and Jaffe, 1986; Stokes et al., 1995). This ‘flexure wood’, though, is more flexible than normal wood, having high microfibrillar angles and spiral grain (Telewski, 1989). Most of these changes make adaptive sense as they should reduce the plant’s susceptibility to mechanical damage.

Bara luftflöde (vind som passerar bladen) i sig har inte bara positiva effekter och kan delvis till och med försvaga stammar, men vindens mekaniska påverkan (böjande av stam och grenar) har en positiv effekt och stärker grenar och stam -> gör dem styvare.

Det beror därmed naturligtvis på vindstyrka och exponering för att utgöra den totala effekten, MEN just den meganisika rörelsen (den delen man efterliknar hemma) har en positiv påverkan.

https://academic.oup.com/jxb/article/54/383/845/545791

Har du någon gång sått fröer inomhus och utomhus av samma art kan man även där notera, i alla fall har jag noterat det långt innan jag förstod fulla effekten, att de som växer inomhus oftast är mindre stabila.

Naturligtvis beror det helt på växtart också! Då inte alla arter har samma uppbyggnad på en cellulär nivå.

• Redigerat 2025-12-15 09:18 av [Undertaker]
Pyttelite
2

Jag tror att du läser in andra saker än vad som faktiskt står i rapporten.

Försöket är gjort på solroser dvs ettåriga örter och det finns inget som säger att det kan likställas med ett barrträd.

Växtperiod är typ 2 månader i kruka med ”optimala” förutsättningar. Det var dessutom ett litet antal i respektive grupp.

Jag är övertygad om att ljus, temperatur, odlingsmedia, storlek på kruka osv har större effekt än om man skakar krukan 1 minut per dag.

Att det skiljer mellan uppdrivning av frön inomhus relativt utomhus har ingenting med ngn skakeffekt att göra utan det beror på andra saker.

• Redigerat 2025-12-15 10:56 av Pyttelite
beem
3

Jag har läst att många som gör träd av Palettblad skakar dem eller t.o.m sätter en fläkt som blåser. Allt för att få en starkare stam.

Pyttelite
0

#17: Fast blåst skulle motverka enligt rapporten.

beem
3

Meeen….ser att Undertaker har avslutat sitt konto.

Pyttelite
0

#19: Ok då får väl jag göra detsamma om jag inte ens får kommentera en studie.

Maria
4

Alltså detta handlar om växter och hur man testar dig fram för bra resultat.
Allt som inte är av livsnödvändighet behöver inte alltid ha vetenskapliga belägg.
Finns det tillräckligt mycket belägg så kanske fler och större studier kommer.

Man måste väl kunna samtala utan att googla studier hela tiden och att kunna testa sig fram när det gäller växter är ju tämligen ofarligt.

Himla trist att en fin medlem försvinner 😐

/Maria

beem
2

Nu fattar jag noll 🤔 men så är det man behöver inte förstå allt 🙂
Synd att hon lämnat.

• Redigerat 2025-12-15 13:43 av beem
Pyttelite
0

#21: #22: Lika illa är det att man inte kan diskutera en studie som dessutom är gjord av någon annan utan att medlemmar ska försvinna.

Jag tycker verkligen att det är synd att Undertaker lämnat och det var naturligtvis inte min avsikt med mina kommentarer - bara att det är så många andra delar som spelar in vid en ”forcerad” odling som det är när man hanterar krukväxter.

Vi får hoppas att Undertaker kommer tillbaka i någon skepnad.

Maria
3

#23 Det är tröttsamt med allt studiesnack och krav på "upp till bevis" på minsta lilla.
Visar någon dessutom vart det kommer ifrån så brukar du såga det.

Det här var endast en rolig ide som dessutom kanske funkar dessutom 😉

/Maria

Pyttelite
0

#24: Eller inte men visst är det så att jag är hemsk.

alva03
3

Me det är ju bara ett forum, chilla liksom

Världen går inte under bara för att någon tycker att det hjälper och har källor som tyder på att det kan stämma. hallå det är väl snarare svinbra?! Infon kanske alltså stämmer och då har alla lärt sig ett knep.

Gud asså.

MVH Alva <3

Maria
4

#25 Varför säger du så?
Det går väl att diskutera normalt och bolla tankar utan att länka underlag hela tiden.

/Maria

Pyttelite
0

#27: Vad är det för underlag jag länkat menar du?