Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxterfrön
Läst 84 ggr
[Undertaker]
2

Pawpaw - Ett experiment #1

Pawpaw (Asimina triloba)

IMG_9427.jpeg

Ursprung och växtsätt
Pawpaw är ett lövfällande litet träd eller buske som tillhör familjen Annonaceae, samma familj som många tropiska frukter. Den är inhemsk i östra Nordamerika, där den växer naturligt i fuktiga lövskogar, ofta längs floder och raviner. Växten kan bli upp till sex meter hög och bildar ibland mindre snår genom rotskott. Namnet “pawpaw” tros komma från tidiga europeiska bosättare som tyckte frukten liknade papaya, även om de inte är besläktade.

Frukt och smak
Frukten är oval och grön till gulgrön när den mognar, med mjuk, gul köttig insida och flera stora bruna frön. Smaken beskrivs ofta som en blandning av banan, mango och ibland ananas, med en krämig konsistens som påminner om vaniljkräm. Enligt mig smakar frukten som en mindre söt variant av glassen Twister. Pawpaw räknas som Nordamerikas största inhemska frukt men är ovanlig i handeln eftersom den är mycket känslig och svår att transportera.

Egna frön
Jag har sparat två fröer efter att ha ätit en pawpawfrukt. De ska nu få ligga i kylen för stratifiering, vilket efterliknar vintern och ökar chansen att de gror senare.
Detta tar 70-100 dagar och fröerna ligger i fuktig mossa.

Källor

• Wikipedia – Asimina triloba
  • Allrecipes – What Are Pawpaws, and Why Are People So Obsessed with Them?
  • Kentucky State University – Pawpaw Description and Nutritional Information
  • Penn State Extension – The Native Pawpaw Tree
  • Country Living – Pawpaw Fruit Guide
  • Redigerat 2025-10-18 18:16 av [Undertaker]
Sindri
0

En annonasläkting är chirimoya, en av mina favoritfrukter, odlas mycket i Spanien. Den har också stora, svarta kärnor som sägs vara giftiga. Grattis om du lyckas få frukter på din planta, den frukten låter också god.

beem
0

#0: Så roligt att testa. Blir roligt att följa.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Undertaker]
0

Vi får hoppas på det bästa. Steg 1 är långt och kan förstöra allt om det misslyckas. 😅

Pyttelite
0

Kanske något OT men här är en artikel om svensk odling av Pawpaw i Göteborgsområdet.

Läs mer här:

https://xn--skogstrdgrden-hfbr.xn--stjrnsund-x2a.nu/ett-besok-till-nordens-storsta-asimina-odling/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

En av frukterna som jag varit mest fascinerad av är asimina (Asimina triloba), som ofta går under sitt engelska namn pawpaw. Av alla märkliga växter som jag befattat mig med under åren jag hållit p…
[Undertaker]
0

#4: Spännande!

Fördelen jag ser är just att den tål köld och är en mer närodlad mango. Men frukten är inte lämplig att lagras länge tyvärr, så den är nog därav inte något man direkt finner i butiker.

[Undertaker]
1

Jag har räknat nu:

Tidigaste datum för plantering: 27/12/2025
Senaste datum för plantering: 26/01/2026

Sindri
0

#5: Mango hör inte till annona-släktet.

[Undertaker]
1

#7: Absolut, men min kommentar handlar mest om smaken. ;)
Pawpaw har en mango-liknande smak. Det var det jag menade. Absolut inte släktet.