Växtbelysning
Växter behöver ljus inte bara för att synas, utan för att växa, blomma och må bra. Framförallt nu när vi går mot mörkare tider kan det vara värt att investera. LED-odlingslampor kan efterlikna solljus och skräddarsys för olika tillväxtstadier. Nedan följer vad 3 av det största producenterna tipsar om. Utöver dem finns även Sansi och Cosmorrow, även dessa producerar bra växtbelysning.
Tre av jättarna
Soltech
Soltechs produkter inkluderar Vita och Highland LED-ljus, som kombinerar vitt, blått och rött ljus för att stödja olika steg i plantans utveckling. Därmed täcks hela ljusspektret.
🌱 Rött ljus (ca 660–730 nm): främjar blomning och fruktsättning.
🌱 Blått ljus (400–500 nm): nödvändigt för blad- och stjälktillväxt.
🌱 Vitt ljus = helspektrum, bra för övergripande tillväxtprocesser.
Barrina
Barrina erbjuder LED-rör och paneler i fullspectrum eller kombinationsspektrum med reflekterande höljen, ofta med kopplingsbara moduler.
🌱 Flera modeller (T5, T8) levererar höga PPFD-nivåer, vilket betyder att växterna kan absorbera mycket ljusenergi.
🌱 Justerbar lampa med timer och olika spectrumlägen för att växla mellan tillväxt (mer blått ljus) och blomning (mer rött ljus) utan att byta armatur.
JungleTech
JungleTech erbjuder högkvalitativa LED-armaturer med fullspektrum och dimbara drivrutiner.
🌱 Möjlig att justera ljusstyrka och spektrum för att optimera både fotosyntes och resursförbrukning.
🌱 Byggda för hållbarhet och effekt, och många av modellerna täcker stora odlingsytor effektivt.
Vad är viktigt när man väljer en lampa?
| Aspekt | Detaljer |
|---|---|
| Spektrum | Fullspektrum |
| PPFD | Hög PPFD |
| Reflektorer | Bra spridning av ljuset |
| Watt | Minst 20W totalt är en bra riktlinje (funkar även med 2x 11W lampor till exempel) |
Välj hellre ett märke som är bra och betala lite mer än att köpa något billigt av en okänd producent.
Några pålitliga producenter är: Barrina, Cosmorrow, JungleTech, Sansi och Soltech.
Soltech har fina lamp-lösningar ifall man vill att lampan även ska ha ett dekorativt syfte.
Viktiga detaljer:
🌱 Lågt PPFD + långt avstånd = "långa" plantor – tvingar växten att sträcka sig mot ljuskällan.
🌱 Att placera ljuset för nära utan lämpligt spektrum kan leda till blekta eller brända blad.
🌱 Börja med att sakta vänja växten vid ljuset genom att sätta den på längre avstånd eller köra kortare ljuscyklar.
🌱 Balansera med fullspektrum för bättre fotosyntes och växtstruktur. Många lampor har inte nog hos rött ljus.
Bra med ljus hjälper din planta att växa effektivt och kompakt.
Exempel:
Cosmorrow LED 6500k Bloom

20 W spänning : 24 V ström : 0,83 A LED-specifikationer effekt : 0,16 W/led effekt : 120 lumen/W Färg linje 1 : 6500 K linje 2 : 6500 K linje 3 : 6500 K PE [350-1000] laboratorium : 44 µmol/s laboratorium : 2,2 µmol/s/w
🌱 Hög andel röda vågor --> Främjar blommning.
🌱 120 lumen/W --> 2400 lumen totalt (kaktus behöver mins. 2000-4000 lumen).
🌱 2x 20W Cosmorrow bredvid varandra funkar alltså till exempel bra för kaktusar.
Sansi 15W E27 LED

Den har en effekt på 15W och ett lumenvärde på 1270.
🌱 Fullspektrum, funkar därmed bra för alla växtstadier.
🌱 1270 lumen --> bra för plantor som behöver mindre ljus eller kombinerat med ett fönster.
🌱 2x 15W LEDs ger ca. 2540 Lumen.
feey Pflanzenlampe "Stalia"

🌱 22W och 2100 Lumen --> Bra att kombinera med ett fönster eller för en planta med normala Ljusbehov.
🌱 PPFD: 1036 umol/m2/s --> 600-1000 för plantor med normalt till högre behov.
Venso E27 "Cultura" 7W

🌱 85 umol/m2/s --> Växter med lite lägre Ljusbehov kräver minst 100, hellre 300. De flästa krukväxterna har betydligt högre behov.
🌱 INTE LÄMPAD
Information och bilder från:
https://www.galaxus.ch/de
Hänvisar till Ljusbehov.
- Redigerat 2025-09-29 14:44 av [Undertaker]
Mina stackars växter får nöja sig med ljuset från fönstret. 😅
Å andra sidan brukar det göra att vissa växter, som behöver korta dagar på vintern för att blomma, brukar trivas rätt bra med det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är mycket att ta in. Jag kör med Nelson Garden och mina växter ser ut att gilla dem också 🙂
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Okej, jag erkänner: jag fattar inte ett smack. 😆😁
Jag kan starta en egen tråd om det är bättre om just mina växter och funderingar eller ska jag dra alltihop här?
I vilket fall, @Undertaker, skulle du kunna förklara lite mer för dummies? Alltså, det är ju ordentligt förklarat men ändå?
Om man alltså är korkad och vill ha en enkel (billig) allroundbelysning till sina alldeles vanliga krukväxter, vad ska man kika på då med vanliga ord?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: Du är välkommen att göra allt 😊
Skapa gärna en egen blomdagbok för dina egna vänner.
Här finns lite information:
https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1473561/nyhet--min-blomdagbok
Du får gärna skapa en egen frågetråd oxå eller fortsätta att fråga här - jag vet att Undertaker har massor av kunskap i ämnet så det är bara att fråga på.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: Jag håller med det är en djungel.
Lite ledning finns här. Jag har flera Nelson och är så nöjd.
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/bast-i-test-vaxtbelysning/
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#5: Yup, det är en lite förvirrande värld, framförallt i början.
”Worst case” så visar plantorna genom sitt växtmönster (eller alternativt genom att bli ”sun kissed”) vad de tycker om belysningen.
Det är faktiskt så jag började. Jag köpte en lampa som jag trodde skulle uppfylla kraven. Jag gick enbart efter Watt talet och spektrumet. Det gick bra! Är det min starkaste lampa? Nej, MEN den är bra för de plantor jag har som inte tål mina starkare lampor. De bibehåller ett kompakt växtmönster och utvecklar sig fint.
Ska se om jag kan hitta mina lampors specifikationer så kan jag visa på lite praktiska exempel.
Ska återkomma med exempel, men kom mest nu för att inflika: Julstjärnor använder många av oss. Själv har jag en växtlampa hängande där året runt (använder den under det mörkare månaderna) och runt juletiden får den lite annan dekoration.
Exempel finns nu med.
Tack för förtydligande! 👍🙂
Finns det vettiga växtlampor med fattning E14? Alla jag kikar på som går att sätta i vanliga armaturer (som jag helst vill ha) har E27.
Undantaget är några på Hornbach men jag misstänker att de inte är så bra, i synnerhet som priset är lågt. 😉
- Redigerat 2025-09-29 14:11 av Lona
#10: Oj, jag kollade nu hos våran online försäljare och ja, det finns. Men det är verkligen få som verkar vara E14. Ska se om jag hittar några man kan få tag på i Sverige. Och som kanske inte bara är rosa(röda… För både din och växternas skull.
#10: Här har du en variant från Clas Ohlson:
https://www.clasohlson.com/se/Vaxtlampa-LED-E14,-odlingslampa-inomhus,-8-W/p/31-7971
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Följande är lite väl svag på PPFD och Lumen fronten med ca. 800 lumen.
https://www.clasohlson.com/se/Vaxtlampa-LED-E14,-odlingslampa-inomhus,-8-W/p/31-7971
Hälften av vad den från Clas Ohlson ger, 400 lumen:
https://www.hornbach.se/p/vaxtlampa-airam-6-2w-e14/6458161/
400 lumen:
https://www.elbutik.se/product.html/airam-vaxtlampa-par20-led
500 lumen:
https://plantagen.se/se/p/led-vaxtlampa-7-w-albus-vit-03955-781d6-532589
Den från Clas Ohlson kombinerat med ett ljust fönster borde funka. Men i sig får man tyvärr ingen större effekt på lampor med E14.
Oj, vad bra info! Jag har sett runda Barrina lampor med en magnet man klistrar fast. Ingen här råkar veta vart man hittar dem? De känns perfekta för mitt ena fönster.
MVH Alva <3
Asch då! Men tack för att ni kollar! Den stora från Clas Ohlsson är just stor även om den skulle få plats i mina lampor.
Hur är det med fattning GU 10? Eller är det helt enkelt E 27 som gäller såvida man inte köper en specialarmatur? Tycker att det är svårt att hitta en som passar och som inte kostar så mycket.