Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 86 ggr
MonicaLagerquist
2

Kaktusjord

Jag var på Blomsterlandet idag och skulle köpa kaktusjord
Då sa tjejen i affären att såjord och kaktusjord år samma sak
Stämmer det?

Stolt ägare till tre La permer

[Undertaker]
1

Det stämmer inte. Kaktusjord brukar oftast vara en blandning med en hel del sand.

Såjord är i sig helt organiskt.

Kaktus och sukkulentjord borde knappt ha något organiskt. Max 20-30%.

Dessutom saknar såjord grövre material som främjar luftflödet. Ända likheten är att båda är näringsfattiga. Men om produkterna är i sig identiska så är det antingen ingen bra kaktusjord eller en urusel såjord.

Själv blandar jag min kaktusjord på egen hand. 80% perlit, 20% jord. Man kan även ha annat inorganiskt istället för perlit. Det viktigaste är att det har grövre korn för att skapa luftflöde.
Mina levande stenar och mina drakfrukter är i en blandning av "kaktusjord" (sand…), jord och perlit.

[Undertaker]
0

#2: Nyfiken på hur jorden ser ut då såjord och kaktusjord ska ha helt olika egenskaper…

Pyttelite
0

I Sverige brukar man saluföra båda som samma och det funkar säkert för några men bättre är det om man gör sin kaktusjord själv t ex enligt det recept som Undertaker föreslår.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Undertaker]
0

#4: Jag är mest van vid att kaktus-/sukkulentjord är mer eller mindre sand i en påse. Inte heller rätt men ändå långt ifrån såjord. Fortfarande inte vad jag försöker köpa dock.

Pyttelite
0

#5: Jord är en kvalitetsfråga och kan vara en riktigt usel produkt.

Oavsett vill man ju att jorden ska ha en deklaration så man vet hur förhållandet är med både gödning och substrat.

I Norge diskuteras det livligt om man ska förbjuda torvuttag från Norska myrar - det skulle även få påverkan på planteringsjorden eftersom den ofta är torvrik.

Länk till en produkt som iallafall har en bra deklaration.

https://www.odla.nu/produkt/hornum-kaktus-och-sajord-5l?gad_source=1&gad_campaignid=20644798698&gbraid=0AAAAADnOqI6nc6YMxbrnF0jJvbSQJ9ZVo&gclid=Cj0KCQjwrPHABhCIARIsAFW2XBPUh-_X1QuI53zrsLsU1e5ymOhG-C5VIbMASxw3iYXaZIvZ-ayRdskaAt5tEALw_wcB

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vi har HORNUM Kaktus- och Såjord 5l och allt annat du behöver för att lyckas med din trädgård eller hemmaodling. Odla.nu - din trädgård på nätet! | Odla.nu
  • Redigerat 2025-05-08 17:43 av Pyttelite
[Undertaker]
0

#6: Spännande! Ja, jag köper enbart jord av märken som har belägg på att de inte har torv eller annat snattat från naturen.

Även med mossa så som sphagnum är det ett tema som tas upp allt oftare.

beem
0

#1: Vad är de 20% för jord ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Undertaker]
0

#8: Planteringsjord för inomhus krukväxter men i sig funkar allt som inte innehåller massa kompost.

beem
0

#9: Ok

Sorg är kärlek som blivit hemlös