Lite tipps och knep
Hej, tänkte mig att ni kanske kan hjälpa mig. vill plantera lite kryddväxter och annat. Är kryddväxter lättare att hålla vid liv ute eller inne? Har ni några smarta självbevattnande krukor eller snygga krukor ni kan tipsa om?
Och vad för kryddväxter lönar sig verkligen?
MVH Alva <3
Oj, ute eller inne beror enligt mig på växten och substratet. Har du en större odlingslåda eller kruka ute med en solig plats brukar det ofta vara enklare att hålla vid liv än små krukor på en fönsterbräda.
Rosmarin och dragon föredrar enligt min erfarenhet båda en varm och solig plats ute. Även oregano och timjan är lättare att ha ute. Dill brukar också kunna växa sig galet stor ute.
Om du sätter mynta: Sätt den inte i en rabatt utan i en kruka! Den sprider sig som en galning.
Växter jag tycker man får bra skörd av (så att man kan frysa in):
- Persilja
- Koriander
- Gräslök
- Mynta
- Dill
Sedan är basilika något som brukar bli tåligare om man sår från frö. Den är bäst att ha i en kruka med väldigt luftig jord så att du kan ha den inne under kallare månader. Har man basilika inomhus blir den flerårig.
Rosmarin blir ju stor och buskig och lever i många år om man håller den nöjd så den lönar sig också.
Finns lite ”gräslök” med olika smaker så som vitlök, citron, etc. Tycker det är kul att ha och ger lite mer möjligheter när man kryddar maten.
Vackra krukor hittar man nog framförallt second hand.
- Redigerat 2025-03-25 10:57 av [Undertaker]
#1 Vilket bra svar🙂
/Maria
#2: Har själv äntligen börjat planera årets odling och därför gått igenom vad jag tyckt om tidigare år. Vad som varit bra att odla och vad jag nog inte kommer bemöda mig att ha igen.
Här blir det minimalt i år😉
Vi ska bara sätta mangold och bifftomater.
/Maria
#4: Här också! Fast det säger jag alltid… 🙃
#1: Men gud vilken bra sammanfattning! Asså tack, det där gav mig bra tipps för att försöka bestämma mig.
Kommer med fler frågor senare. 😊😊
MVH Alva <3
Är krukväxter lättare att så eller köpa vuxna? Vad brukar vara tåligare liksom.
MVH Alva <3
#7: Jag tycker generellt att många känsligare kryddväxter är lättare att gro själv och sedan härda. De brukar tåla mer då än köpes.
Men det är betydligt mer jobb än att köpa vuxna plantor.
Ytterligare en fördel med att gro själv är att allt som inte är flerårigt lär man ändå ha frön kvar av för nästa säsong.
#8: Yes!
MVH Alva <3