Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterkrukväxtersjukdomarfrågor
Läst 45 ggr
aOlle
1

Döende Begonia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej

Jag köpte en Begonia för drygt en månad sedan och den är redan på väg att tacka för sig vad det verkar. Det är en vanlig situation för mig att krukväxter jag köper för snabbt men nu blev jag irriterad eftersom jag läste noggrant hur den skulle skötas och tycker att jag följt råden. När den kom från affären hade den tre stammar. Ganska snart började en av stammarna bli svart längst nere vid roten och efter någon tid trillade hela stammen av. Nu har en till stam blivit svart så den är väl på väg av den med. Är det någon som vet vad jag ev. gör för fel?

[Undertaker]
1

Låter som rotröta. Rötterna kan ruttna på grund av för kompakt jord (som inte hinner torka), eller om man vattnar för ofta. Det sprider sig sedan antingen vidare till stammen eller så klarar plantan inte att ta upp nog vatten längre och torkar ut.

Enklast är att plantera om den i luftigare jord som kräver mindre ljus för att torka snabbare samt förmodligen att vattna mindre ofta. När du planterar om är det viktigt att du kollar rötterna. Rötter som är mjuka och luktar måste kapas en bit ovanför.

Hur ofta vattnar du?

[Undertaker]
0

För luftigare jord som är bättre lämpad för inomhusbruk råder jag att ta krukväxtjord och blanda den med perlit och bark. 2:1:1 eller 1:1:1. Luftigare jord gör det mycket enklare att hålla plantor lyckliga.

Sedan hjälper det även med en innekruka som har dränering för att jorden ska torka jämt.

När man väl vattnar (när jorden är torr) så kan man fylla yttre krukan halvvägs med vatten och placera innekrukan däri. Sedan låta den dra åt sig vattnet i ca. 30 min, då bör hela jorden vara fuktigt. Därefter låter man den droppa av ett tag.

För att veta att jorden är torr kan man känna med en chop stick eller trästicka genom botten av innekrukan alternativt toppen men se till att sticka hela vägen ner. Eller lära sig hur plantan visar att den behöver vatten på andra vis (sloka lite, mjukare bland, etc.).

Pyttelite
1

Trist när det händer - förutom det som Undertaker nämnt kan det också vara så att växten blivit utsatt för kyla under transporten.

Begonior har oxå en förmåga att få mjöldagg.

Jag tycker att begonior kan vara knepiga att sköta och är för mig lite av en slit och släng blomma.

Trist för de är ju verkligen fina och finns i stor variation.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.