Den har stått i vatten 2-3 veckor tror jag.
/Maria
Byter du vatten?
Om du trycker på rötterna: Känns de mjuka eller har de motstånd?
Kan antingen vara bakterier av något slag/alger eller så har dina rötter börjat ruttna.
Japp jag byter vatten ofta.
Det finns inga rötter men själva grenen känns spänstig.
Jag fortsätter ett tag till så får vi se vad som händer😉
/Maria
Vet att dom brukar ta tid på sig, kanske kan du testa att sätta dom direkt i jord, om dom inte bildar några rötter.
/Désirée
Hur blir det när man klipper i Hibiskus? Läcker de någon saft då? Porslinsblommor får ju verkligen mjölkliknande saft när de klipps i eller om ett blad knäcks av.
Det såg väl inte riktigt ut så när jag satte sticklingar ifrån mina i vatten, men det blev ju något i vattnet. Spånar bara lite.
#7 Hmm. Då var det lite klurigare.
Jag vet att det brukar bli så på vissa växter som står i blöt och det kanske inte är konstigare än att det blir ett slemmigt lager i min hunds vattenskål som står i vatten hela tiden trots att den diskas två gånger i veckan och vattnet byts runt 4 gånger per dag.
Det måste ju helt enkelt vara att det släpps ut något ur vissa typer växter. Oavsett så tror jag inte att det är något som kommer att påverka växten negativt. Lite annat var det med ärtorna som skulle groddas i köksfönstret till mina marsvin när jag var yngre. Det var slem galore och bara att slänga :D
Jag såg ingen knopp när jag klippte skottet.
/Maria
Vilken lycka med blomma.
Det brukar bli som beläggning om man inte byter vatten så ofta men verkar inte påverka plantan.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-07-13 13:31 av beem
#11 Jag byter vatten varannan-var tredje dag ungefär.
Så konstigt att jag missat denna knopp men blomman är ganska liten.
/Maria
#12: Ja det borde räcka att byta så.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Åh vad roligt!
Så roligt och så fin 😊
/Désirée
#17 Ja de får stå så länge det är liv…och blommor 😀
/Maria

Jag sätter alltid mina hibiskusskott direkt i jord med ett minaväxthus över eller en plastpåse krong plantan och krukan
Stolt ägare till tre La permer
#19 Jag får testa det nästa gång.
/Maria
#20: Hur har det gått? Några förändringar? :)
#21 De står fortfarande i vatten och nya knoppar är på gång😃
/Maria
#22: Härligt! Lycka till med dom, hoppas du lyckas få rötter och kan sätta dom i jord :)
#23 Ja de får stå kvar så länge de tänker blomma😉
/Maria
Är det små rotknölar som utvecklats? Jag jobbar själv på min hoya med olika resultat.
#26 Ja du ser den vita långa roten i glaset.
För många år sedan tog jag ett skott av en vacker Hoya i en port i ett gammalt hus. Glömde skottet nästan en vecka i min jackficka men satte det tillslut i vatten.
Den tog sig och är numera ett stort träd som klättrar.
/Maria
#27 Jahaa! Jag såg den inte ens! Men vad kul! :D Skam den som ger sig. Det är bra att veta, för jag har lärt mig att man kan göra te på Hibiskus och vill ha dem någon gång själv :)
Hoya är absolut svåra att ta död på. Jag kan glömma att vattna min i flera månader och den är bara glad. Övervattnar jag den mycket så klagar den lite men inte mer än så.
Ändå ser jag dem inte rekommenderas så mycket som förstagångsblommor, fastän de dessutom är roliga som kan blomma med väldigt väldoftande blommor!