Självbevattning
Är lite nyfiken på hur det fungerar.
Har ni provat självbevattning?
Om det funkade så länka gärna till produkten.
Själv har jag testat,det gick riktigt dåligt.😅
#0: jag har det i växthuset på gården, kan ta kort när jag åker till andra föräldern.
min mamma har. men det är aldrig en produkt utan pump, timer, slangar, mm. som man pysslar ihop efter behov.
vad gjorde du?
#2: En sorts glasboll.😁
Jag har flera krukor med självvattning som jag haft flera år. Fungerar jättebra.
Bla denna - men vit
IKEA's
https://www.ikea.com/se/sv/cat/sjaelvvattnande-krukor-20495/
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-06-14 14:44 av beem
#3: tror hon aldrig haft problem med det men vissa plantor behlver andra lösningar
#3: Hade två sådana en gång, men vågade aldrig testa dem. Var rädd att glaset skulle gå sönder. 😁
Har hört att det ska funka lika bra med en tom PET-flaska - men de är ju inte lika snygga förstås.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3: av vad jag har hört från personal inne på plantagen så ska man fukta nederdelen innan man sticker ned den i jorden.
3 av mina växter har en "vattenpippi", som jag kallar dem, och det har fungerat bra hittills. 🙂
#4: Den funkar riktigt bra, har några såna till mina med.
Har lite olika självbevattningskrukor. Vissa har jag köpt från Amazon och de funkar bra. Som denna på bilden.
Har även krukor från blomsterlandet, som någon skrev om högre upp i tråden.
Denna är fyrkantig och har en typ dopp mätare (eller vad jag ska kalla det för) det är en liten pinne i som åker upp så man ser hur mycket vatten man har i behållaren.
De man ska tänka på när man har självbevattningskrukor är att vattna på substratet ett par ggr under de första gångerna man vattnar, sen kan man fylla på behållaren bara. Då hinner växten vänja sig och börjar leta sig till vattnet själv med hjälp av rötterna.
Sen behöver man inte se till att det är fullt i behållaren, utan man fyller på när den nästan är tom igen.