Vad är detta för växt?
Det är en Julros
Vetenskapligt namn (Latin): Helleborus Familj: Ranunkelväxter (Ranunculaceae)
Julrosen är en av de populäraste blommorna under juletider men faktum är att den blommar året runt, både under den kalla och varma årstiden.
Är dessutom giftig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Faktablad från SLU.
Det som är roligt med växten är att den kan blomma ute vintertid.
Läs mer här:
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/pom/julros.pdf
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tack för svar.
Nu står den i ett svalt fönster.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har en lilafärgad julros i rabatten som blommar varje vår. Den är nog över 10 år.
/Maria
Tycker den ser så… risig ut.. men den kanske ska stå ännu kallare
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Ytterkrukan bör vara större än innerkrukan. Luft ska kunna cirkulera så det inte blir för fuktigt.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det är egentligen en uteväxt så kyla tål den. Har på senare år blivit populär som "julblomma". Det krångliga är att hålla den vid liv tills den kan planteras ut.
Såg häromdagen att min julros i rabatten hade två knoppar. Nu finns de under snön…
- Redigerat 2023-01-06 13:16 av Caeli
En julros är det.
Den bör stå i sol till halvskugga och vattnas ca varannan vecka. Översta jordlagret ska vara torrt.
Den kan stå ute april till oktober o spreya den gärna med vatren 2 gånger i veckan.😁
Tack för all er hjälp.
Se om jag lyckas 🙂
…………………………………..