Kaffe och kaffesump som blomnäring
Min dotter har läst någonstans att kaffeskvättar är bra som blomnäring och hon brukar hälla i lite på sina orkidéer som för övrigt bara får vatten. Sen hon började med det tycker hon att de blommar oftare och rikligare.
När det gäller att gödsla med kaffesump såväl i krukor som trädgård har jag läst att det finns delade meningar om det är bra eller inte.
Är det någon som har några erfarenheter av detta?
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Om det är bra eller inte låter jag förbli osagt, men har gett min ampellilja kaffesump som gödning.
Tycker att den har vuxit en hel del sedan dess.
- Redigerat 2022-08-31 15:28 av [Moon AppleGrey]
Aldrig hört.😁
Jo, det har jag hört att en del gör! 🙂☕ Vet en som gav te till sina orkideer också! Kan dock inte säga om det var bra eller inte, det var rätt länge sedan, men jag tror att det var bra. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Eftersom jag inte dricker kaffe så blir det inte så mycket kaffesump här hemma. Har alltså inte provat det som gödning. Däremot har jag testat med jäst som torkat. Istället för att slänga den så löste jag upp en liten bit i vattenkannan och det gillade mina växter. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Det var intressant, det hade jag inte hört talas om förut!🙂
💖🧡💛💚💙💜
#5: Har för mig att jag läste det i en tipsspalt i någon tidning för länge länge sedan. Har inte vågat ge mina nuvarande växter det, eftersom de levt utan gödning (förutom vattnet från när jag kokar ägg) så länge att jag tror de hade fått en chock och dött om de fått så kraftig gödning som jäst. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: tyckte att det var bättre att sumpen kom till användning, istället för att åka i komposten som den annars skulle ha gjort. 😃
#6: Haha, ja, för mycket av det goda är aldrig bra! 😃🌼🌿
💖🧡💛💚💙💜
Kaffesump är tydligen ett mirakelmedel för växterna. Måste användas med måtta. Till inomhusväxterna endast var sjätte månad.
- Redigerat 2022-08-31 15:54 av Carmarino
Min farmor la alltid kaffesump i jorden på sina rhododendron.
/Maria
Borde det gå på alla typer av plantor med kaffesump som gödning? 😮
Har nämligen jordgubbar i pallkragar och fick nästan ingen frukt i år
#9: där ser man… 🙂
Javisst kan man använda dem till växterna, utomhus avråds det dock ifall man bara slänger på ytan. Kaffesump är ju bra för blommorna men giftigt för fåglar. https://www.svt.se/nyheter/kaffe-forgiftar-glupska-faglar
#13: om man gräver ned det lite kanske?
Har också nät för pallkragarna så fåglarna kommer inte åt det
#11: Det står inget om just jordgubbar, men du kan ju alltid testa att blanda lite i jorden till jordgubbarna nästa sommar.
#15: Tack för tipset det ska jag pröva! 😁
#16: lycka till med jordgubbarna. 😁
#17: Tack 🍓 Hoppas på bättre skörd nästa år! 😊

Jag använder kaffesump till mina växter inne. Det som inte går åt där hamnar i komposten då den hamnar ju på sikt i växthusen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag kan bara berätta om hur jag bekämpade mina bladlöss med kaffesump och färdigt kaffe. Det finns olika youtube klipps, där det visas att bladlössen minskar eller försvinner om man lägger kaffesump på jorden. Som bieffekt ska det vara ett bra gödsel. Det finns också klipps där dom sprayade med kaffe.
Vi har olika blommor som tillhör petuniasläktet på balkonen och 2 av dom var hårt drabbade av bladlöss. Vi försökte både med att lägga kaffesumpen på jorden och att spraya med kaffe. Efter 4-5 dagar sägs det, ska man se effekten. Det var noll effekt. Sen började vi att vattna med kaffe. Efter en tid dog den ena plantan, så vi slutade upp att använda oss av kaffe. Men ungefär en månad efter att vi slutade med kaffet, försvann bladlössen från den plantan som överlevde. Det tar tydligen längre tid tills kaffet verkar på bladlössen än vad som visas på youtube och man måste dosera så högt att man riskerar att plantan dör.
Jag skulle inte använda kaffe som gödsel. Man vet ju inte hur man ska dosera och om man doserar för mycket, dör växterna.