Amerikanska blåbär
Jag älskar bär. Jag älskar att äta blåbär. Så jag köpte mig två plantor av goldtraube (amerikanska blåbär)
Saken är bara att jag inte kan något om växter. Vad bör jag tänka på när det kommer till att ta hand om dessa?
Trivs de bäst inne eller ute? I kruka (hur stor kruka isf?) eller på marken? I sol eller skugga? Spelar vind någon roll? (det blåser nänligen väldigt mycket här) hur ofta ska man vattna dem och hur mycket? Något mer jag bör tänka på - särskild jord eller något annat?
Tack för svar!
Ska leta fakta!
- Redigerat 2022-05-14 16:58 av Pilspets
Det finns specialgjord för blåbär . Blåbär är en surjordsväxt som ska ha liknande jord som rhododendron.
Jag har aldrig sett att man har haft blåbär inne men det kanske går.
Oftast bör man ha minst två eftersom det lättare blir när då men det finns lite olika sorter.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tror inte att det fungerar inomhus. Kanske i en kruka på altanen/balkongen men har du möjlighet så sätt den direkt i jorden.
Jag har en blåbärsbuske som står bredvid rhododendrorna så jag kan intyga att de har liknande krav på jord.
Största problemet tycker jag är fåglarna. De gillar också bären så man måste antingen hölja med bärnät eller vara väldigt snabb! 😬
#3 & #2: tack för svar
Googlade på Rhododendron och det står såhär :
Placering
Välj först ut var i trädgården du har planerat att sätta ner din rhododendron, och tänk här på att rhododendron och azalea tycker om olika typer av ljussättningar. Välj antingen efter plats eller efter art.
Jord
Jorden där busken ska planteras bör vara sur och ha ett pH-värde om cirka 4-5 – 5,5 för att din rhododendron ska trivas. Se även till att den är kalkfattig, porös och väldränerad. Du kan med fördel blanda i ogödslat torv, kompost från ek- eller boklöv och/eller barr i jorden för att öka på kvaliteten ytterligare. Även lite grus kan blandas ned.
Plantering
Sätt gärna fler buskar tillsammans, då det är en släktkär växt som trivs med sällskap. För de större plantorna bör du förbereda ett djup om cirka 40 cm för din buske, och runt 70 cm i diameter. Låt rotklumpens översida hamna endast några centimeter under jordytan.
Vattning
Vattna rikligt i samband med planteringen, och under hela första säsongen.
Skydd
Efter plantering är det bra att hålla marken täckt med bok- och eklöv, barr, barrbitar eller andra långsamt nedbrutna växtdelar med lågt pH-värde – för att skydda din buske.
Stämmer detsamma om blåbär? Måste vattnet ha lite kalk i sig? (jättemycket kalk i vårt vatten) När jag googlade om blåbär innan stod det att det ska vara "lite blåst" men vet inte om jag skulle tolka det som att den helst ska stå vindstilla eller att den vill ha "lite" blåst?
Precis som det står i texten som du kopierade så ska jorden vara kalkfattig - alltså ingen kalk.
Har du väldigt mycket kalk i vattnet kan man använda regnvatten istället.
#5: tack! Har du din buske i solen eller bland skuggorna?
#6: Den står ganska skuggigt. Rhododendrorna har blivit väldigt stora och måste hållas efter så att inte blåbärsbusken ska bli alltför inklämd. Jag är inte alls säker på att det skuggiga läget är optimalt.
Jag har fått ta över två som står i pallkrage men med sur jord.
Smaskens för harar annars har de börjat växa till sig - trodde de skulle dö - men ännu inte blommat eller burit bär i min omsorg.
Det är inte fullt utslagna blad än men jag tror inte på några blommor i år.
Rätt jord är viktigt men måttlig blåst och sol tål den.
Här råd från plantagen:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-05-14 20:47 av Pyttelite
#8: Tack så mycket för tips. Får pallra mig till en blomsteraffär och köpa särskild jord. Pallkrage kanske är bäst då? :) Läste också att man vill ha andra blåbärssorters för korspollunering? Det fungerar alltså inte med två av samma sort?
Goldtraube ska vara självfertil men bären blir ofta 2-3ggr större ifall de korspollineras av annan sort
#10: Vilka sorter fungerar bra tillsammans med dem? Så att de pollineras ungefär samtidigt? :)
Det brukar funka om de hör till samma art = Vaccinium corymbosum och Patriot som är en vanlig sort i handeln brukar funka+ även Northland och Pelle borde funka det beror på vad du kan få tag på där du bor.
Hur har det gått?
Värmen tog nästan kål på dem 😭😭😭 hoppas jag kan rädda dem
#14: Typiskt!