Favorit
Har du någon favorit bland krukväxterna?
Stolt ägare till tre La permer
Har rätt många favoriter, men är dålig på att sköta dem. Amaryllis är nog den jag tycker bäst om.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har många favoriter inom olika kategorier! Dels älskar jag lättskötta växter, för att de kräver minimalt med energi men ändå ser fina ut. Mina favoriter bland de lättskötta är garderobsblommor (tyckte förr att de var brutalt tråkiga, men jag gillar speciellt de som växt sig riktigt stora, sen älskar jag de som är svarta). Gillar även yucca-palmer och gullrankor mycket, och vissa typer av dracaenor (de som har breda blad och ingen/mycket liten stam).
Till utseendet finns det många växter jag älskar, bland annat många olika Calatheor och Alocasior. Men tyvärr kommer jag inte alls överens med dem, har provat många gånger och det har alltid gått dåligt trots mycket ansträngning, så nu struntar jag i det. Fikusar är också jättefina men det har inte heller gått så bra med den enda jag haft. Tycker också mycket om kaktusar, de är fina och intressanta växter, och dem brukar jag kunna ta hand om ganska bra faktiskt, så det är kul.
Men om jag måste välja den som är finast, så är det nog Philodendron "white wave", den har jag drömt om länge men inte riktigt vågat prova. Vet inte om den är svår men har aldrig haft någon större tur med lite "svårare" växter så jag vill inte lägga mer pengar på det. Håller mig till de jag har hemma så länge. Men någon gång ska jag nog försöka! Ska jag välja en favorit av dem jag har här hemma är det min stora doftdracaena.

Jag har nog ingen direkt favorit. Men gillar blommande växter.
Jag älskar murgröna och elefantöron, de är så enkla att sköta om! Murgrönor får även bebisar så snabbt, murgrönan växer till sig på bara några månader. Har just nu 11 elefantöron, började med 2. Älskar även snake plant, även om jag aldrig har ägt en ;)
Monstrer har även en plats i mitt hjärta <3
- Redigerat 2022-07-15 11:24 av Pilspets
#5 Murgrönor verkar fina,måste skaffa en!
Jag älskar mina alocasior, philodendron och syngonium. Jag är en samlare och köper lite mera ovanliga (lite för dyra) växter.
Jag har några olika favoriter, så jag vill inte favorisera någon av mina "barn".
#6: älskar när man leder dem uppges fönsterkarmen 😍
Nja, har inte direkt någon långvarig favorit(sort) utan kan mer tillfälligt snöa in på olika växter. Och då ofta sådana som trivs hos mig och står ut med min behandling… 😁
Har just nu en period med bladbegonior gärna lite mer ovanliga sorter.
Gillar mina orkidéer som blommor om och om igen!
Så tycker jag om alla mina olika
Hoyor - Porslinsblommor!

#6 Fina men giftiga för katt så det vågar ju inte ha.

Jag har några stycken clivia som jag fått av min mormor för en massa herrans år. Tyvärr får jag dem inte att blomma men jag tänker på mormor när jag ser dem. Nu är det många år sen mormor gick bort men blommor har jag kvar .
#12: har du prövat ha dem lite svalare (ca 12-15 grader) under en period?

#13 nej men de står i vardagsrummet där det är ganska svalt.