Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 214 ggr
Donnas Matte
1

Jordlöss

Jag tittade ganska länge igår på olika blomsajter från utlandet på youtube. Jg har väldigt mycket blommor själv spec orkideér och hoyor även en massa andra.
Men jag såg ett superbra tips på hur man ser om sina växter har ohyra i jorden. Hon delade upp ett äpple och skar bort kärnhuset, sen la hon en klyfta i varje orkidé men detta fungerar även på andra växter. Sen ett dygn senare så visade hon klyftan som var full med jordlöss.
Jag testade nyss hemma och var lite nyfiken så efter några timmar så tittade jag på några och FANN JORDLÖSS! Nu har jag nästan panik.
Jag har läst en massa tips på att få bort dom men alla handlar i stort sett om att byta alla gjord, lägga rötter i spritbad .Bränna den nya jorden i ugnen etc. Jag är lungsjuk och har tyvärr inte den orken att omplantera ca 100 växter och fixa allt som det stod. Vet någon om det finns ett effektivt men lättare sätt att bli av med dom?
Jag skulle vara enormt tacksam.

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Pyttelite
0

Det låter inte bra - men är du säker på att det är rotlöss.

Här en artikel från Wexthuset - ger dock inte så mycket tröst men har bilder.

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/fakta-tips-om-ohyra-och-skadegorare-pa-vaxter/rotloss-ohyra-i-jorden

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Allt du behöver veta om rotlöss, den dolda ohyran. Så här vet du att du har rotlöss. Bekämpning och förebyggande av rotlöss. Läs mer om ohyra och skadegörare på våra s...
Donnas Matte
1

#1: Det kan vara Hoppstjärtar om jag tittar på wexthusets bild så såg dom snarlika ut med dom som kröp på äpplet. Jag vet inte om jag har haft tur men jag har klarat mig till nu när det gäller ohyra på växter så jag är helt grön när det gäller detta. Har haft bladlöss på rosor utomhus eller lite spinn på någon Hibiskus men värre än så har det inte varit.
När jag tittade på äpplet så hoppade dom inte och dom hoppar inte i jorden heller men dom springer omkring på klyftan. Nu har jag tittat på flera blommor runt om orkidérna men dom verkar inte ha något men jag ska testa dom också. Har bara klyftor i orkidérna än så länge.

Vixxen
2

Har haft rotlöss och fick lov att slänga alla blommor jag hade då.

Donnas Matte
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lyckades ta en bild på några. Vad tror ni att det är?

Donnas Matte
1

Usch, hoppas att det inte är rotlöss. Har så många fina blommor som även blommor nu och verkar på ytan se att må jätte bra.

Vixxen
2

#4: Så där såg inte mina ut.

Donnas Matte
1

Jag har förstorat bilden väldigt mycket. Sen var det svårt ta bilderna för när jag zoomade in så ville dom springa över till den andra sidan. Dom enormt mycket mindre också. Hoppas att det finns någon ohyra-expert här.

Pyttelite
0

Låt krukorna torka ut och se vad som händer.

Observera att äpplemetoden inte bara lockar till sig rotlöss så var inte förskräckt.

Däremot är det svårt att se vad det är.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Donnas Matte
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läste det på en sida också så jag ska testa det tack. Jag laddar upp en naturlig bild så ni får se hur små dom egentligen är.

Carmarino
2

#4: Om man jämför din bild och bilden på den här sidan
http://www.nogg.se/blogg.asp?idBlogg=676555&intShowMenu=&idHomepage=37460
så tycker jag inte de är särskilt lika.

Dessutom står det i Pyttelitens länk i #1: "Den vuxna rotlusen är vit och lite ’mjölig’, ca 3 mm lång och förflyttar sig långsamt." Tycker inte det stämmer på det du skriver i #7.

Håller tummarna att det inte är rotlöss du drabbats av. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Donnas Matte
1

Jag håller med dig, jag har nu även tittat på andra bilder när jag googlade på Hoppstjärtar dom är mycket mer likt dom som fanns i mina krukor men jag har inte sett dom hoppa bara.

Caeli
1

Här har det också börjat krylla av små gråvita odjur i orkidékrukorna. Några millimeter stora och snabba som bara den! Verkar vara helt ointresserade av själva växten ovanjord och gömmer sig i barken men rör man runt lite dyker de upp. Tror också på hoppstjärtar men har inte heller sett dem hoppa…

Låter som rätt ofarliga små gynnare, eller??

https://skadedjursbutiken.se/hoppstjartar/

Effektiva produkter mot skadedjur. ✓ Över +46 000 kunder. ✓ Beställningar skickas från eget lager inom 24 timmar. ✓ 90 dagars öppet köp!
Donnas Matte
1

#12: Jag tror att dom är rätt ofarliga, men det är ändå inte kul att ha dom. Jag skulle dränka orkidéerna i sprit blandning med vatten och såpa sen sen spola av dom och låta dom vila i ett dygn också för att uppmärksamma om du hittar något kryp. Jag gjorde nyligen det på alla mina orkidéer. Ifall dom sprider sig och kanske ställer till oreda..