Pinnlilja
Hej är det någon här som har en pinnlilja som är rund och rätt så grov? I stil med pinnatum cylindrica.
Frågan gäller de nya sticklingarna som kommer upp ur jorden. Brukar era "bebisar" bli runda och fina som modersplantan, eller blir de platta som en "vanlig" svärmorstunga? Tycker ofta man ser att det ser ut som en liten rosett som kommer upp. Inte alls liknande modersplantan.
Hittar inga bilder på hur pinnatum cylindrica ser ut, bara sansevieria cylindrica. Är det något liknande?
Tror att min är en sansevieria. Åtminstone är det den som är mest lik min.
Fick den av en kompis, som hade planterat en bit av hennes planta. Min var den enda som det blev något av och den såg ut så här när den var några år gammal.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jo sansevieria cylindrica såklart! 🤦♀️ Men hur blir rosetterna vartefter de växer? Blir dom "cylindrar" fast de inte ser ut så?
#4: Ja, de är cylindrar hela tiden. Har inte sett några platta pinnar. Det syns rätt bra på bilderna i #1 och #2 hur de växer. I #1 ser man ett litet nytt skott precis bredvid huvudväxten och i #2 är det en blomstängel som tittar upp bakom pinnarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har skrivit lite mer om min pinnlilja i den här tråden.
https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1399346/pinnlilja-(sansevieria-cylindrica)