Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 136 ggr
Condor
1

Lustig julkaktus

En av mina julkaktusar blommar betydligt längre än normalt. I år blommade den från slutet av november till nån gång i april.

Nu börjar den få knospar igen, men de slutar att utveckla sig när de börjar att få röd färg och sen trillar de bort.

En annan av mina julkaktusar, som annars alltid blommade normalt, dvs. december till januari, blommade i år också betydligt längre än normalt, nästan lika länge som den första. De står i 2 olika rum.

Konstigt vad?

Pyttelite
0

Nja när bladkaktusar får knoppar är de extra känsliga och får inte flyttas för då kan knopparna ramla av.

Sedan behöver i allmänhet kaktusarna en viloperiod och bryter man den kan knopparna komma

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Condor
0

#1:

Blomstringsperjoden inleds ju i och med att dagarna blir kortare och nätterna längre. Nu när dagarna är långa borde den ju inte få nya knoppar. Den står ju i ett fönster och får ljus hela dagen.

Pyttelite
0

Njae det finns andra saker än jus som kan trigga igång blomningen.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1399347/veckans-krukvaxt-november-2017-novemberkaktus

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Condor
0

#3:

I den diskussionen hittade jag inget annat som kan trigga igång blomningen än att den vill ha det svalt. Alla mina kaktusar står i rum där det är svalt på vintern, men nu på sommarn är det inte svalt i ett enda rum, dvs. det är över 25 grader i alla rum och har vi ett par heta dagar kan temperaturen lätt stiga till över 30 grader. Men ändå utvecklar den knoppar, som tyvärr faller av. Den hade redan för ett år en gång knoppar i maj, som också föll av, fast det inte var så varmt ännu. Däremot föll de som den hade från november till april aldrig av.

Jag har också en påskkaktus, som tills nu bara har blommat en enda gång.

Pyttelite
0

#4: Som jag skriver får de inte flyttas när nopparna kommer och de blommar efter en torrperiod.

De är epifyter.

Condor
0

#5:

Men jag flyttar dom ju inte.