Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 324 ggr
Caeli
1

Värsta krukväxten

Vilka är (enligt dig) värsta krukväxterna? De som du tänker "aldrig mer en sån!", de som du inte vill ha innanför din dörr? 🤪

• Redigerat 2021-04-29 20:41 av Caeli
åkerhumla
1

Svärmors tunga!
Ful som stryk 🙈 Speciellt de som blir höga…

☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Vixxen
0

High Chaparall

MonicaLagerquist
0

Palmer har jag svårt för

Stolt ägare till tre La permer

yeahsica
0

Runt 2015/16 när det var extremt trendigt med Palettblad köpte jag på mig ett gäng sticklingar av olika sorter på Tradera. Det slutade med invasion av skadedjur och även om jag gjorde några räddningsförsök slängde jag till slut alltihop. Sedan dess har jag haft väldigt svårt för Palettblad. Dels har jag tröttnat, dels påminner de mig bara om skadedjur 😅

Maria
0

Saintpaulia😉

/Maria

sp0ngeb0b
0

Jag har flera:

• Calatheor. De jäkla fanskapen hatar ju livet vad man än gör. Har försökt med 3 olika tror jag. Tycker de är så sjukt fina så skulle gärna vilja ha sådana men jag är inte beredd att skaffa luftfuktare för att krukväxter ska trivas. Och det verkar krävas, för alla mina har blivit sjukt fula och torra snabbt.
  • Palettblad. Tycker de är superfina absolut, men de blir lätt så himla tradiga speciellt på vintern. Jag har haft flera varav 2 blivit stora, men båda de två blev så extremt dassiga och fula på vintern så att jag tröttnade rejält. Så nu är det stopp! Jag vill ha växter som är fina året runt.
  • Dracaenor… visst, det finns vissa sorter som är fina. Men de flesta tycker jag faktiskt är fula… min sambo råkar tycka om dem så vi har 5 stycken (som han hade köpt innan vi träffades). Men fler blir det INTE.
Dagnykatt
0

Håller med! Hatar calatheor då de blir fula så snabbt, även med luftfuktare. Klarar heller inte av doftdracena, även de blir fula rätt fort.
Fortsätter med att ösa lite hat över bräkenväxter. Antingen dör de direkt (de med tunna stammar) eller så blir de väldigt fula och tråkiga.

Dagnykatt
0

Glömde att klaga över garderobsblommor! Fina då man köper dem men efter att man fått hem dem börjar de växa hur mycket som helst och spårar iväg och böjer sig åt alla håll!

Lillyrod
0

#5 Men Maria, jag som har köket och lite på andra ställen med fullt med Saint paulia. En underbar krukväxt.

Flitiga Lisa köper jag aldrig mer. En riktig lusbuske.

Pyttelite
0

Vilket tråd full av känslor

Jag tycker numera inte att värsta krukväxten överhuvudtaget finns däremot är det en hel del som bott färdigt hos mig.

Efter att ha läst om en väldigt massa krukväxter har jag lärt mig att uppskatta dom.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
0

#9 Tänk vad smaken är olika😉

/Maria

Carmarino
0

Pelargon, och då särskilt rosengeranium (Doktor Westerlunds blomma). Hade en rosengeranium en gång, men höll på och storkna varje gång jag kom i närheten av den. Tålde inte doften. Vet inte om det är därför jag har fått aversion även för andra pelargoner.

Har egentligen inget emot Saint Paulia, men de verkar ha något emot mig. Av någon anledning så tvärdör de när de kommer hem till mig. Det brukar ta 2-4 veckor så har de vissnat. Vet inte varför, för de gånger jag har haft några så har jag försökt sköta dem enligt alla konstens regler.

Det enda undantaget var när jag flyttade in i min nuvarande lägenhet, som jag tog över när min mor flyttade ifrån den. Hon lämnade kvar en Saint Paulia på köksbordet (som jag också fick ta över). Cynisk som jag var så tänkte jag "nåja, du får väl stå kvar, så får vi se hur länge du överlever". Konstigt nog så klarade den sig i åtminstone ett par år vill jag minnas. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Caeli
0

Jag tycker inte om Palettblad. Köpte en när de blev så poppis och kämpade på med den och avkomlingarna ett par år. Skräpigare växt får man leta efter. Drösslar både blad och blomdelar omkring sig.

Tycker allmänt inte om slit-och-släng växter. Jag vill ha mina blommor länge!

Pyttelite
1

#13: Jag håller med men det är en fantastiskt sommarblomma som fungerar bra i samplanteringar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
0

#14: Aha då får jag kanske ge den en ny chans och skaffa en och ha i en utekruka i sommar! ☀️