Rota bladkaktus
Alltså jag snodde med mig en bit av en bladkaktus som jag försökte rota direkt i jord. Efter några dagar miste den sin spänstighet och delen i jorden hade skrumpnat. Nu har jag igen klippt av den och låtit den torka några dagar för att få en sårskorpa och i jord igen. Vet inte hur det kommer gå. Jag har ju rotat bladkaktusar förut! Blev dock osäker hur pass fuktig jorden ska hållas åt just bladkaktusar. Har någon några idéer?
- Redigerat 2021-04-18 22:12 av Pyttelite

Jag har gjort det ett par gånger.
Låtit skottet torka ett par dagar.
Sen så jord eller sandblandad jord.
Vattnat igenom och sen satt i mitt lilla inneväxthus(grannens gamla akvariom) med båda täckglasen på och vanlig akvarium belysning.
Stolt ägare till tre La permer
Hur mycket har du vattnat då under tiden?
Jag hittade för en tid sedan ett blad som ramlat av. Satte det i vatten och nu har det kommit fina rötter. Ska plantera i kruka. Sen får vi se hur det går…
Kanske helt fel metod! 😄
Ojdå, har aldrig tänkt på att rota kaktus i vatten!? 🤔Sätt gärna med en bild om du vill! Skulle vara kul att se!

#2 Inget alls.Fukten håller sig iom att det är så fuktigt i akvariumet/växthuset.
Stolt ägare till tre La permer
Spännande - bara att vänta ut.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#8: Det ser ju ut att ha gått väldigt bra. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#9: Ja, det ser bra ut så här långt. Moderplantan blommade för övrigt med tre blommor tidigare i år. Står i söderfönstret och trivs ypperligt med det. 😊 Tyvärr kom aldrig kameran fram i tid så har inget bildbevis…
#10: Inga problem du får ta bilder nästa gång.
Roligt att det gick så bra!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Toppen! 😀
Jag har själv nu lyckats rota två skott av bladkaktus. Gjorde som så att jag lät skotten ligga och torka några dagar, så att en sårskorpa kunde bildas. På så sätt ruttnar de inte då man sticker ner den i jorden.