Ranglig växt som behöver klippas - hur?
Min Palettblad (?) är lite ranglig och kan knappt stå själv 😅 Skulle vilja att den var lite buskigare och då ska man klippa ner den, eller hur? Problemet är att jag inte alls vet hur jag ska klippa och jag vill inte ta död på den. Någon som kan förklara hur och hur mycket man ska klippa?
- Redigerat 2021-04-18 22:15 av Pyttelite
Visst kan du klippa ner den rejält. De växer som ogräs😉
Annars är det bästa att ta sticklingar av topparna så får du en ny fin planta.
/Maria
Du skall helst skära med kniv eller använda sekatör. Man beskär alltid ovanför ett blad. Där kan det växa ut nya grenar.
Jag har aldrig haft Palettblad, men jag tror gott du kan klippa ovanför det nedersta bladparet på den där plantan. Det som du skär av kan du göra sticklingar av. Skär då under det tredje eller fjärde bladet uppifrån. Ta bort alla blad utom de två översta. Den ser ut att kunna få rötter om man sätter den i vatten. När de fått rötter planterar du i kruka.
Det ser ut på plantan som om den stått alldeles för mörkt, försök hitta en plats med mer ljus till den så blir den inte så ranglig.
Om den blir det igen så klipp lite på den nya utväxten.
Jag håller med #1. Ta en stickling så får du en ny fin växt.
Jag förnyar mina Palettblad hela tiden.
Gamla Palettblad är oftast inte så fina.

Jag skulle klippa av topparna och plantera tre stycken i varje kruka.
Stolt ägare till tre La permer
#2: helt korrekt! Vill bara för tydlighetens skull poängtera att nya rötter bildas där bladen har suttit (om du vill ta sticklingar av de delar du klippt av). Så genom att dra bort de nedersta 2 bladen, så bildas nya rötter där efter att du stoppat ner det partiet i jorden.
Tack för alla svar! Jag ska ta några sticklingar och se om de tar sig och sen även klippa ner den stora plantan rejält och hålla tummarna för att den klarar sig. Den är inte så gammal, jag fick den i somras och då var den bara en liten stickling 😊 Sen slarvade jag lite med att plantera om den så den fick stå i sin lilla kruka lite för länge… Och kanske även lite för mörkt! Jag har flyttat den till ett ljusare ställe nu. Finns det någon gräns för hur ofta man kan klippa den eller kan man klippa så fort man tycker att den börjar bli lite ranglig igen?
Du kan klippa lite "hur som helst". Men kom ihåg att spara några blad på växten. Det är bladen som gör att växten fortsätter suga upp vatten för att försörja bladen. Om du bara lämnar stammar utan blad så kan växten ge upp, då den inte "behöver" vatten.
Jo just det, klipp gärna under våren, så växten hinner ta igen sig under tillväxtperioden. De flesta växter har det kämpigt under höst och vinter, så det är onödigt att stressa dem desto mera då. Kom även ihåg att vintern är växternas viloperiod.
All omplantering och beskärning av krukväxter ska helst ske under våren eller i början av sommaren. ☺️
#9: Bra tips och illustrationer!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.