Lustig orkidee
Bilden med den rosa orkideen visar en orkidee som fick ett skott innan den dog. Vi planterade skottet i en kruka och fick den att växa till en blommande orkidee. Jag förväntade mig att den skulle blomma med samma färg och mönster, för ett skott borde ju vara genetiskt ident med moderplantan.
Men i stället blommade den vit/lila fläckig varje Januari. Förra året blommade den dock även på sommarn och fick ett helt annat mönster och blommorna var större. På bilden med de 2 blommorna är det en och samma orkidee som blommar med 2 olika sorts blommor, men ingen av dom är ident med modersplantan.
Är det nån so har en förklaring för fenomenet eller har gjort liknande erfarenheter?
Har en likadan vit/lila fläckig orkidé, men har aldrig funderat på om blommorna ser likadana ut eller ej. När jag tittar på gamla bilder så ser jag dock att de varierar lite i utseende.
Nr 1 är från den 20 juli 2018
Nr 2 är från den 26 oktober 2018
Nr 3 är från den 24 mars 2019
Nr 4 är från den 11 maj 2019
Nr 5 är från den 30 januari 2020
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1:
Vad lustigt. Är det en köpt orkidee eller har du själv tagit skott? Alla köpta som vi har haft tills nu har alltid blommat med samma färg och mönster. Det här var vår första självodlade och just den blommar olika.
Spännande!
Skott från orkidéer kallas för keiki och här finns ett teori varför de inte har samma färg.
https://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem=visaFraga&postid=100796
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2: Fick den av grannen, men jag tror hon hade köpt den. Kollade i min blomdagbok och blommorna från 2018 respektive 2019 är samma (den blommar jättelänge). Kanske kan det vara så att färgerna "flyter ut" jul längre de står?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4:
Kan hända att teorin stämmer, att den har muterat i tillväxtzonen för stängseln, men en och samma kaki blommar ju i olika färger. Fortsätter den att mutera?
Men det lustiga är att min orkidee blommade med ett annat mönster i somras, men nu i Januari blommar den så som den blommade förr. Har den muterat tillbaka? Så riktigt övertygad är jag inte.
Det här fenomenet har jag aldrig hört talas om. Intressant!
Sambon har lyckats få fram några keikis (det är han som är orkidéodlaren här 😃) men de är helt identiska med moderplantan.
#6: Det är inte ovanligt att förädlade växter går tillbaka till grundvarianterna efter några år.
Låter magiskt - vet inte hur men en hel del nyare korsningar får det problemet.
Sen kan prickigare säkert variera på växtklimat. Kallt - varmt eller torrt/blött osv.
Märkligt är det - tack för inslaget!
- Redigerat 2021-01-20 18:17 av Pyttelite

Spännande.
Stolt ägare till tre La permer
Nu lyfter jag fram den här gamla tråden igen, för att samma orkide fortsätter att "vara lustig".
Orkiden brukade få 2 stjälkar om året, som blommar med olika färger och mönster, som ni kan se på bilden i huvudinlgget. Den ena stjälken brukade den få på vintern. Den andra på sommarn.
I vanliga fall brukade jag klippa bort de gamla stjälkarna när blommorna hade blommat över. Men den här gången lät jag båda stjälkarna vara kvar.
Idag upptäckte jag att det växer ut nya sidogrenar på de gamla stjälkarna. En av dem har redan fått små knospar. Nu är jag spännd på om de kommer att ha olika sorters färger och mönster.
#10: Vi håller tummarna att de öppnar sig till Jul!
#11:
Vi får väl se. I vanliga fall brukade det ta till januari. Men det skulle vara en intressant syn att en enda orkide har 2 olika sorters blommor samtidigt. I så fall ska jag fota den och ställa in bilden