Kan man övervintra en kanelblomma?
Jag fick en kanelblomma i våras och nu undrar jag hur jag ska göra för att övervintra den. För jag antar att den inte är vinterhärdig på våra breddgrader. Kan man bara ta in den och ha som vanlig inomhusväxt under vintern? Någon som vet? Jag har aldrig haft någon sådan förut.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2020-11-02 11:39 av Ulla
Jag har inte hört talas om just den växten så nu får vi forska i vad du har fått.
Hittar detta om falskt kanelträd:
https://plantanica.se/cassia-fistula-falskt-kaneltrad-1
Om du har en bild vore det bra annars tror jag att det är frostfri vinterförvaring som gäller och förmodligen så ljust som möjligt.
Får leta vidare men spännande växt du fått.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Den ser inte riktigt ut så där. Gula blommor har den i alla fall. Just nu är jag inte på plats men jag ska fota den när jag kommer tillbaka.
_
_
#2: Ska leta vidare - har den läderartade blad?
#4: Ska bli spännande att se hur den ser ut.
Jag redigerade in bilden i kommentaren ovanför.
_
_
Jag kollade litet på nätet och det verkar som att den mest används som krukväxt inomhus, men att den kan bli väldigt stor. Är tydligen ett träd. Läste också att den är lättskött så jag testar att bara köra på inne. Dör den så dör den.
_
_
#7: Länka gärna till information du hittat. Blomman ser verkligen fin ut och det skulle vara intressant att få sortbeskrivning.
Det verkar inte finnas så mycket på nätet.Det här var det enda jag hittade.
_
_
#9: Verkar vara en nyhet iallafall har jag inte hittat ngt matnyttigt.
Skriv gärna hur vinterförvaringen förlöper och hur växten mår.
Intressant med nya växter!
Det ska jag göra. Nu står den i ett inglasat uterum där jag har min drejskiva, så det är ganska varmt och väldigt ljust även på vintern. Tror jag har termostaten ställd på 18° för att kunna använda rummet på vintern också. Det blir alltid varmt där när solen skiner. Inte ett perfekt ställe för övervintring alltså, men jag har inget bättre.
_
_
#11: Låter som ett perfekt ställe att övervintra växter på - har du dessutom möjlighet att ha ngn tilläggsbelysning så att växten får ljus under längre tid än vad vi vanligtvis har under vintern blir det ännu bättre.
Här har jag hittat en tysk länk till tips för kanel (zimt):
Tack för länken. Det ser ut som om vinterförvaringen är bra, om det nu inte blir för mörkt. Jag får se om jag kan ordna med litet bättre ljus
_
_

Spännande blomma.Vart hittade du den?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag har fått den. Ska försöka komma ihåg att fråga var den kommer ifrån.
_
_