Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etiketterohyrasjukdomar
Läst 1253 ggr
Cloud2
0

Hjälp! Svartmyror

Har ett problem med svartmyror hemma. De är lite över allt, men majoriteten av dom verkar gilla att vara i krukan på min sukulent.. Planterade om den igår ihop om att jag skulle förstöra deras bo, men idag var de tillbaka i större nummer… Bara in den kruka, inget i mina övriga växter. Städar ofta, inget sött framme, torkar upp de som spills. Hur kan jag bli någorlunda av med de??

Caeli
1

Myror tycker inte om vatten och fuktig miljö men det är kanske inte så lämpligt när det gäller en sukulent… Andra tips mot myror är kanel, vitpeppar, renfana och tomatblad. Hur kryddorna påverkar själva växten vet jag inte. Jag kämpade mot myror förra sommaren (utomhus) men efter en massa miljövänliga försök gav jag upp och köpte en myrdosa.

Maria
0

Är det i en kruka så kanske du kan plantera om i helt ny jord vilket du redan gjort men försök att skaka av så mycket av den gamla jorden du kan så att bara rötterna blir kvar så kanske även myrorna försvinner?

Annars verkar det som om myrorna kanske kommer från något annat ställe?

/Maria

Vixxen
0

Testa och ställ ett fat med Fun Light saft bredvid krukan. 

https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-saften-som-dodar-dina-myror-6437760

NiklasTyreso
3

Nikotin är ett effektivt insektsgift, men eftersom människor kan bli förgiftade av nikotin säljs det inte längre i Sverige som insektsgift. Men finfördela ett par matskedar snus i krukan och lägg en tesked snus i vattnet du vattnar med så är myrorna snabbt borta. Men, låt inget snusvatten stå så barn kan komma åt det. Häll ut det vatten du inte använder genast för att inte någon ska få i sig snus-vattnet av misstag.

Sindri
1

Jag har problem med myror i hela trädgården, det är hopplöst att ställa ut växter i krukor, men jag har kommit på ett tips. Krukan får stå på ett fat som står i en behållare (jag ahr köpt gamla kakformar i aluminium på loppis). I den ser jag till att det alltid finns vatten, då kommer inte myrorna in i krukan. 

Hmm, det där med nikotin var nytt för mig.  Kan man vattna ute med det? Har myror precis överallt i trädgården, särskilt älskar de stenar, pallakragar mm. Men nikotin tar väl även död på nyttuga insekter i så fall? Har prövat Fun light men det hjälpte inte ett dugg.

Carmarino
0

Läste ett tips om att strö ut malda nejlikor där det finns myror. Har inte testat själv, så jag vet inte om det funkar, men det är ju giftfritt och enkelt så det kan ju inte skada att testa. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0

Hela kryddnejlikor har jag kört med inomhus i fritidshuset och det funkade, men att beströ hela trädgården……. 🤔

Carmarino
0

Se om du kan hitta de ställen där det verkar vara flest myror och strö mald nejlika där. Tror den malda är bättre än den hela, för den täcker ett större område. Om du ser några "myrstigar" kan du strö nejlika på dem. Då tycker myrorna förhoppningsvis att det är så otrevligt i din trädgård att de flyttar. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0

Tyvärr, som jag skrev, det skulle gå åt säckar att strö ut nejlika på alla ställen. Idag upptöckte jag en massa jord nedanför och utanför en pallkrage. Den har de grävt ut för att få plats med sina bon. 👿

Vi har både, röda, gula och svarta myror. Man skulle nog haft pallkragar av cederträ, men frågan är vad amn kunnat äta då…………

JMW
1

Jag köpte i helgen ett medel som heter MyrNIX.  Fnns på Granngården bl  a och är godkänd för ekologisk odling. 
Strödde ut det i fredags i min pallkrage. Idag när jag kollade fanns inga myror kvar. Jag testade med mald nejlika och det påverkade inte myrorna alls.

Tant Grön
1

#10  Låter bra men, Obs! Endast för inomhusbruk, står det på bruksanvisningen.
Förstår inte varför, eftersom det tydligen är giftfritt och består av finmalet stenmjöl. 🤔

Sindri
0

MyrNIx har vi haft i flera år, förr fick  man det av Anticimex när man har försäkring där, men inte längre. Det har inte hjälpt oss ett dugg, tyvärr.