Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettväxtidentifiering
Läst 1690 ggr
Amanda0043
0

Vad är detta för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan! Är en rookie när det kommer till växter, det är mitt nyfunna intresse så kan inte så mycket än! Jag har en växt här hemma som min syster gav mig när det bara var en minis, nu har den växt till sig och  även den fått en liten bebis växande vid sin sida. Jag undrar egentligen bara vad är detta för växt?! Min mor sa att det är en typ av kaktus och min syster säger att det är en Garderobsblomma, tror inte på varken eller! Det som gör mig förvirrad är framförallt stammens utseende och det faktum att stammen ser "normal" ut längs ner. Jag undrar också ifall jag borde/kan plantera minisen i en egen kruka? Tack på förhand!

Gronstedt
1

Jag tror på "Skvätt-i-väg" eller kameuphorbia (Euphorbia leuconeura) . Dock verkar det råda en hel del förvirring om exakt vilken växt som avses med detta namn 🙂

Amanda0043
0

Jaa men såklart är det en sån! Minns att min syster sa att den skjuter iväg små skott som gör att den kan börja blomma i andra krukor också. Tack så mycket, nu vet jag äntligen namnet! :D

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är det en "sprätt-iväg/skvätt-iväg". Hade en sådan tidigare, och ibland hördes det ett rasslande när den sprätte iväg fröna över parkettgolvet.

Den förökar sig ju genom att "plantera" skotten i andra krukor så det är nog bara att gräva upp skottet och sätta det i en ny kruka. 🙂

Tydligen heter den även Borsteuforbia.

Här kallas den Kameuforbia.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Amanda0043
0

Tack för svar!! 😄

NiklasTyreso
6

Min mormor hade "skvätt iväg" på 1970-talet och jag fick en liten planta på -90-talet av henne. Mormor dog 2004. Min dotters mor tog plantan från mig i en omtumlande skilsmässa 2006! I höstan 2019 var jag hem till dottern (tonnåring) och såg frön från deras skvätt iväg ligga på golvet. Jag tog fröna från golvet och planterade hemma och nu har jag igen en bedårande "skvätt iväg". När de är små har de vackra vita streck på bladen. Cirkeln är sluten, mormors växts avkomling är hos mig igen!

Pyttelite
1

#5 Tråkig historia men med lyckligt slut. 🙂

Visst är det märkligt att ett frö kan ha så mycket växtkraft i sig förvånas varje gång.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lillyrod
1

Var försiktiga med plantan. Växtsaften är enormt frätande. Min dotter fick växtsaft över ansiktet när hon välte ett exemplar jag hade. Läpparna och en bit på kinden frätte sönder så hon var helt skinnflådd. Jag tänkte aldrig på att tvätta bort det. 

Efter det fick jag kämpa för att få bort växten från dagiset där mina barn gick. Det var ingen som trodde mej.

https://giftinformation.se/vaxtregister/skvatt-ivag/

Carmarino
0

#7 Det är samma med julstjärnor. Deras växtsaft är också frätande och giftig. Fast det är nog fler som vet om det. Inte lika känt med euforbiaväxterna dock. High chaparallen (trekantseuforbia) hör också dit.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lillyrod
0

Ja precis. De med vit växtsaft ska man vara försiktig med. Genomskinlig växtsaft brukar inte vara farlig men säker kan man aldrig vara 🙂

Pyttelite
0

#9 Det behövs heller inte mycket för att man ska få allergisymptom. Varje gång jag planterade om min trekantseuphorbia svullnade all hud kring ögonen upp trots att jag använde handskar. Euphorbiasläktet ska man vara försiktig med. Bra att ni varnar!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Åh, en sån hade jag å 70-talet. Hon som jag fick den av kallade den för knäppkaktus, för det knäppte när fröna skvätte iväg..