Rädda stickling?
Hej!
Det verkar som att min stickling (tror det är från palettblad) inte trivs i min glaskupa. Den verkar hålla på att torka ut, även om den får stå ljust. Har stått i två dagar.
Hur kan jag rädda den? Alla tips mottages tacksamt! 🌺
/Stefani

Här kommer ett tips
https://www.youtube.com/watch?v=j18mJyElbnQ
Ska du rota den ?
Sticklingen ska vara klippt precis över ett bladfäste. Det är där rötter växer ut.
Det är lite svårt att se på bilden men det verkar vara mycket blad. Spara 3- 4 blad i toppen. Om något blad är ganska stort kan du kapa det på hälften. Detta för att förhindra avdunstning.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ja, tanken är att jag ska plantera den i jord sen när den "kommit igång lite" och fått lite rötter :)
Jag hittade den på marken och la den i vatten direkt, då var den fortfarande "färsk". Så vet inte om den är klippt över ett bladfäste.
Tack för tipset!
Nej, sticklingen skall var avklippt precis under ett bladfäste och man skall ta bort de nedersta bladen och därifrån växer rötterna ut. Du skall kunna se det på stjälken. Som du ser på videon så skall du sätta bladet i jord på en gång, ta gärna bort nästa bladpar också, växten skall koncentrera sig på att göra rötter, inte föda bladen.
Jag har alltid klippt precis över ett bladfäste och sedan satt i vatten för rotning. Senaste omgången gick katastrofalt dåligt dock, vet inte vad som hände men sticklingarna hängde och ville inte få rötter. Det jag provade (som vanligtvis ska funka men något måste gått snett för mig) är att stätta dem i en vas som inte är genomskinlig. Inte låta dem för för mycket ljus (sticklingar behöver inte så mycket ljus). Är den hängig kan du testa lägga den i ett vattenvad någon timme och se om den piggnar till men annars kan du ge det någon dag för de brukar komma igång igen. Plocka bort några blad som någon annan sa, det räcker att du har lite blad i toppen, den kommer växa supersnabbt sen när den väl kommer igång.
Man kan även rota direkt i jorden men jag har aldrig provat det så har tyvärr ingen erfarenhet av det.
#4 Vad jag menade var att man klipper över ett bladfäste för att moderplantan sen ska grena sig där.
På sticklingen tar man sen bort den lilla biten fram till ett bladfäste - där får sticklingen rötter.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Om man vill att en planta skall förgrena sig så klipper man ovanför bladfästet, det är vid bladfästet som det växer ut nya grenar. Det är också där det kommer rötter, så skall man ha kvar moderplantan skall man klippa ovanför ett bladfäste, men sedan ta bort stjälkdelen upp till nästa bladfäste, och även de bladen, och kanske några till, Det behövs två-tre blad kvar på den delen som skall bli en ny planta.
En el sticklingar vill rota sig i vatten, en del i jord, man får ta redan på vilken som gäller för varje enskild växt. Det finns massor med kunskap på nätet.
Om man rotar i vatten sägs det vara bättre med mörkt glas. Jag rotar ofta basilika och aloe i vatten och de får glatt rötter i vilket glas som helst.