Krukväxter iFokus

Krukväxter

Läst 641 ggr
Caeli
0

Sila solen

Nu kommer snart den tiden när man får försöka rädda krukväxterna från att brännas ihjäl. Och om man då inte tillhör den lyckliga skara som har persienner att dra ner för fönstren är det dags att hitta någon annan kreativ lösning. Funderar på att göra någon typ av solskydd som man kan luta mot rutan… Hur har ni löst problemet? Någon som har en bra idé att dela med sig av?

MonicaLagerquist
0

Vi har ju altan med plasttak både på framsidan och baksidan av huset så vi har inga problem med för stark sol för krukväxterna.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
0

Förr hade jag vita skydd i plast med något slags spetsmönster. De funkade bra och var skapligt fina😉 Minns tyvärr inte var jag köpte dem.

/Maria

Caeli
0

#1 Hade jag också i ett tidigare boende. Aldrig några problem med brännskadade växter!

#2 Ja någonting sådant…

beem
2

Man kan sätta ihop trästickor till en ram och sen fästa ett tunt tyg på det.

Trästickor som Biltema har - kallas också omrörarstickor.

Man kan också försöka hitta en tunn  tavelram på loppis och så sätta tyg i den.

https://www.allas.se/diy/gor-ett-fint-insynsskydd--enkel-beskrivning/102735

https://www.land.se/fixat/slipp-nyfikna-blickar-med-12-snygga-insynsskydd/

Scrolla till bild 4 som är med fönsterfilm.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Caeli
1

Tack för all inspiration! Nu ska jag fundera…. 👍

Caeli
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är första prototypen uppe! En mycket enkel variant där jag klippte lagom stora bitar av en gammal spetsgardin och fäste direkt på glasrutan med typ dubbelhäftande tejp i överkant.

Fungerar detta för krukväxterna ska jag snygga till det hela med ett kantband längst upp för att dölja tejpen. 😉

Pyttelite
1

#7 Vilket vackert fönster du fick och härligt blå vårhimmel med molntussar. Hoppas att din blommor blir glada!

#4 och #5 mycket inspirerande idéer. Det är faktiskt mycket man kan göra själv bara med lite fantasi och energi.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.