Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 665 ggr
Wizbot
9

Låt fula växter leva!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I de flesta blombutiker tenderar blommorna att vara nästan konstgjort perfekta och konstant blommande. Så funkar ju inte verkligheten och många växter slängs bara för att hålla detta uppe. Massor av resurser går till spillo helt i onödan eftersom de flesta kommer blomma om och fixa till sig med lite kärlek och tålamod. Själv behåller jag alla växter som har liv kvar i sig och inte har ohyra som inte går bort efter plantering. Och sen jag hittade den här butiken i Jakobsbergs centrum köper jag nästan bara "rehab"-växter och sparar dessutom pengar eftersom de har många fynd! Jag känner inte butiksägarna så detta är ingen reklam, bara ett tips. Tipsa gärna om fler butiker som inte ger upp på växterna för att de har några bruna blad.

Wizbot
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fyndade jag dessa fyra älsklingar gör bara 108kr! Eukalyptus, rumsgran, Dr Westerlund och japansk kottepalm. Tyvärr låter min telefon mig inte rotera bilder just nu…

Magi-cat
6

Rehab-växter låter som en mycket bra idé! 🌺👍

Så onödigt att låta en massa fina växter gå till spillo annars!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2

I princip alla mina växter är fula, men jag slänger inte heller dem så länge det är liv i dem. Var dock tvungen att göra ett undantag för en tid sedan, eftersom min trekantseuforbia inte gick att hantera längre. Grannen tog dock skott av den innan den förpassades till soprummet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2

Vi har alldeles för höga förväntningar på våra krukväxter. 

Ytterst få vilda växter har en evighetssäsong med ständiga blommor och fina blad. 

De har sina egna specifika rytmer och man får hitta skönhet i varje fas.

Härligt med blomsteraffärer som ser varje växt som en möjlighet inte bara som en "slit och släng"-produkt som bara kan bytas ut.

Mina växter är kanske inte alltid så fina men de blir i allmänhet ganska gamla och man kan glädjas åt när blommorna kommer men även varsamt tassa på tå när de tar sig en tupplur.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

ylvala
1

Eller hur! Bra idé. Jag tycker att nyköpta ”vanliga” växter är lite tråkiga. Ser alltid likadana ut, roligare med äldre växter som fått lite karaktär 😁 Förstår jag rätt, är det en växtbutik som säljer begagnade plantor? 😊

Wizbot
0

#5 Det är inte "begagnade" plantor men tror hon köper in "fula" partier som annars skulle slängas antingen av andra blombutiker eller leverantörer.

DesK
2

Vilken bra idé! Jag skulle gärna köpa sådana växter. 🙂

Jag är periodare vad beträffar att sköta om mina växter 😊 Så mina växter har fula perioder. Just nu har jag dessa två som jag inte vet vad jag ska göra med 

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a72db88ce12c4244d001046-desks-blomdagbok?discussions-1

/Désirée