Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettorkideer
Läst 830 ggr
Vixxen
8

Orkidéer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blommar flera av mina orkidéer igen!

• Redigerat 2022-02-25 14:08 av Pyttelite
  • Redigerat 2022-07-01 22:22 av Pilspets
Vixxen
8

.

Vixxen
7

.

Vixxen
8

.

Vixxen
6

.

Pyttelite
1

Vilken blomsterprakt!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vixxen
3

#5 Ja, verkligen!

Carmarino
2

Fina orkidéer Vixxen. Själv har jag bara två, och den ena har lyckats frambringa två blommor nu. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
3

#7 Detta är de fem som blommar nu! Har väl tio till som jag tror jag ska slänga endera dagen.

Pyttelite
2

Varför slänga - de kommer igen!!

Caeli
2

Vackra blommor och fint tagna bilder! #8 Nej varför ska du slänga dem?

Vixxen
3

Tack Caeli! #9 och #10 Jag har för fullt med blommor. Måste göra en utrensning.

Carmarino
2

#11 Har du ingen du kan ge dem till?

För några år sedan fick jag till min förvåning veta att Röda Korsets loppisbutik i grannstaden gärna tog emot växter. De såldes nästan direkt de kom in, så har du någon sådan (eller Erikshjälpen eller liknande) i närheten kan du ju höra med dem om ingen i bekantskapskretsen vill ha dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
3

#12 Bra, tanke där! Får fundera på det!

Eda
2

Bra idé att lämna ”överblivna” blommor, till någon hjälporganisation, det behöver ju inte bara vara orkidéer.
I mitt hem växte min Monstera så mycket så den upptog halva vardagsrummet. Jag släpade då ner den till vårt grovsoprum och skrev att vem som helst fick ta den och att om den inte försvunnit till en viss dag skulle jag komma och ta bort den. Det behövde jag inte, för den försvann på en dag och en lapp låg kvar där den som tog blomman, skrev att hon blev jätteglad och tackade mig så hjärtligt.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
1

#14 Nej, det går bra med vilka blommor/växter som helst. Bara de inte är för stora. Tror nog inte de hade kunnat ta emot din Monstera, så det var ju bra att det var någon annan som tog hand om den.

Caeli
2

Jag ärvde en stor porslinsblomma som täckte en hel vägg. Hade inte själv plats och möjlighet att ha den så jag skänkte den till en loppis tillsammans med en del övriga grejor. Men de frågade om de fick behålla den själva och ha i sin lokal och det fick de ju gärna göra!

Vixxen
2

#14 Vad bra!

Vixxen
3

Måste uppdatera med bilder i denna gamla tråd då mina orkidéer är på G med blommor nu igen!

Vixxen
3

Underbara!

Vixxen
3

Randig och vacker!

Vixxen
3

Blå!

Vixxen
3

Vit!

Pyttelite
1

Så fina Orkidéer du har - har du haft den blåa länge?

Vixxen
2

#23: Två år tror jag. Det mest fantastiska är att de faktiskt överlevde branden och blommar!

Pyttelite
1

#24: Ja helt otroligt - orkidéer är ibland mycket tåliga.

Så tråkigt att ni drabbats av en brand - hoppas att ni har det så bra ni kan ha under tiden - i väntan på att flytta in i igen.

Jag frågade om den blåa för jag har hört att de inte är färgäkta men har du haft den i två år och den blommar igen med denna färgprakt så är det extra roligt.

Caeli
1

Hade också en blå, men den är vit numera. 🙂

Pyttelite
1

#26: De är fina ändå men lite tråkigt. Hur lång tid höll färgen för dig?

Caeli
1

#27: Kommer inte riktigt ihåg då det är länge sen men det var nog över året i alla fall.

Dagnykatt
1

Hur vattnar ni era orchideer? Spolar ni vatten genom krukan, får de konstant stå i vatten eller har ni dem att stå i vatten en liten stund?
Jag hade en floristlärare som hade 40-50 orchideer i klassrummet och alla stod med halva krukan i vatten. Alla var fina och blommade, vi använde blommorna till olika binderier och det tog inte länge innan det dök upp nya knoppar. Då jag gjort på samma sätt så börjar rötterna ruttna. Minns något om att läraren sa att de måste vänjas med att stå i vatten.

Carmarino
2

#29: Brukar vattna mina rätt sparsamt, så de står inte konstant i vatten men ett par centimeter vatten brukar det vara i krukan tills de har sugit upp det - vilket går rätt fort. Har haft dem i rätt många år nu, så tydligen har de vant sig vid det.

Vixxen
2

#29: Mina får lite vatten varje vecka, men häller av dem när de stått en stund.
Tycker också att rötterna börjar ruttna om de står i vatten för länge.

Dagnykatt
2

Ok, det tycks nog vara så att de anpassar sig till det man vänjer dem med. Tycker jag ofta märker att de översta rötterna är "vita" och skulle behöva vattnas medan de nedersta ser ruttna ut. Jag har ibland testat byta kruka men till ingen nytta. Det slutar med att bladen blir hängiga och till slut ramlar av. Jag har över 170 olika dyra samlarväxter men just orchideer tycks jag inte behärska! 😆

Pyttelite
0

#21: Är den blåa orkidén fortfarande blå?

• Redigerat 2025-01-07 20:27 av Pyttelite
Vixxen
1

#33: Den har inte blommat igen.

beem
1

Så många vackra

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Vixxen
0

#35: Tack!
Ja, de fina! Roligast att de blommar gång på gång!