Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettväxtidentifiering
Läst 629 ggr
zolaris
1

Identifiering av blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lovade min farmor att vi skulle kunna ta reda på vad det var för blomma hon hade fått av sin vän, så då tänkte jag att det var någon här som skulle kunna igen här? Det ska tydligen vara en lökväxt, eventuellt en amaryllis eller en lilja av något slag.

[TheSquirrel]
2

Amaryllis

Lussan20
1

Amaryllis.

zolaris
1

Det var nog mer specifikt vilken Amaryllis det är som efterfrågas ;)

kattöga
1

Jag undrar om det inte är en Hippeastrum Stars and stripes (eller möjligtvis en  Hippeastrum Belissimo).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

zolaris
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kom fram till att färgen är nog mer mellan de två och den hade bara ett lager av petaler. Det kanske är lättare att se från den här bilden.

Pyttelite
2

Mycket märkligt om #0 och #5 skulle vara en bild av samma blomma! 🙁

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

zolaris
1

Du hade visst rätt #6, det var två olika blommor. Det var namnet på blomman i inlägg #5 som efterfrågades. :)

Pyttelite
0

Fina blommor båda två. På första bilden är ståndarsträngarna vita och på andra är dom röda. Amaryllisvariationer finns det många av men den i inlägg #5 ser extra fin ut. Både färgställningar och kronbladen är lite annorlunda från första bilden. Har ingen aning vilken sort det är med fortsätter att leta! 😊

Tant Grön
1

Kanske en panteramaryllis.

Pyttelite
0

Jag tror att Tant Grön hittade sorten. 

Tack Tant Grön

Här finns lite mer information om den och skulle du ha vägarna förbi Göteborg så gå gärna till botan för ett besök. 

https://www.odla.nu/inspiration/ovanliga-amaryllis