Krukväxter iFokus

Krukväxter

Etikettkrukväxter
Läst 1803 ggr
Rosen82
0

Tips och råd - omplantering Palettblad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina palettblads fröer har blivit stora och jag har satt i kruka men varför krullar sig bladet?

Rosen82
0

Eller dom ser lite vissna ut och vill väldigt gärna veta varför

Pyttelite
0

Det är svårt att säga utan att veta mer. Här får du massor av frågor att svara på! 🙂 

När planterade du om dom?

Ställde du dom direkt i solen efter omplanteringen?

Det ser ut som om de är nyduschade - om du ställer en nyplanterad planta i solen som dessutom är nyduschad kan den "brännas" av solen. 

Vattendropparna fungerar som förstoringsglas och kan göra brännskador på bladen.

Har du sett några skadedjur t ex bladlöss? 

Det ser ut som att jorden är ganska blöt - har du vattnat nyligen efter att plantan stått torr eller har jorden varit så blöt hela tiden?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Rosen82
0

Skulle du plantera om i en mindre kruka?

Pyttelite
1

Det är lite svårt att säga det med för jag ser inte hur stor kruka du har. 

Jag planterade om det tredje gänget idag och krukstorleken har ökat från gång till gång men också antalet som planterades i krukan.

Fröna är ju så små så det blir ju gärna gängbildning vid sådden och sedan har man inte hjärta att ta bort några.

Jag skulle ta bort de blad som verkar torkat ihop. I alla fall den ena har en fräsch topp så den kommer nog att repa sig. Låt den stå kvar i krukan du valt.

Trä en plastpåse (med några lufthål) över krukan så det blir som ett växthus. 

Vattna inte men har du möjlighet att ställa ljust och varmt och gärna ute så skulle jag rekommendera det.

Vattna först när det är bara lite fukt kvar inte snustorrt men torrare än vad det ser ut nu. Ingen gödning än. Spara det tills du ser att omplanteringen har gett resultat.

Har du fler plantor att omplantera? 

Räkna med att du får lite svinn medans du lär dig. 🙂

Är det flera som är i omplanteringsfasen?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.