Blyblomma vit
Vilken praktfull vit blyblomma du visar. Härligt kraftiga blommor. Dina nykomlingar ser väldigt pigga ut! Själv tycker jag att blyblomman är svår att ”vinterförvara” den har lätt fått ohyra hos mig. Annars är blommorna fina med sina ”skruvade” knoppar. Ser ut som någon paketerat knoppen på bästa sätt innan den slår ut. Ska bli kul att få se bilder på de blåa blommorna när det är dags.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Mycket vacker blå färg! Jag har sett bilder på hur blyblomman växer utomhus i bättre klimat än hos oss och det blir till ett blått hav av blommor. Fint att den trivs i våra fönster oxå så att vi får specialstudera varje blomma för sig. Hoppas att det blir en fin krukväxtsommar i år så dom inte fryser bort.
De fryser nog inte bort, de kommer från länder där vintrarna är kyliga.
Du skulle se blyblomma buskarna hemma i Australien! Jag stod bara där o insöp det underbara blåa blomhavet när jag var i Sydney 2008.
Låter fantastiskt - det finns så spännande växter från Australien och det blir på ett helt annat sätt när man ser dom i sin rätta miljö.
Hur kallt blir det ungefär där de växer?
#5 Det är olika. Jag vet inte riktigt men att de tappar lite blad on det är riktigt kyligt vet jag.
p. auriculata är från Sydafrika.
#7 Håller på att väcka liv i Hoya-sajten och det finns en del porslinsblomsvarianter ifrån norra och östra Australien men det finnas även andra intressanta krukväxter som har sitt ursprung därifrån.