Döende Fiolfikus
Hej! Jag har ingen erfarenhet om fiolfokusar innan, mwn läste lite på nätet och gjorde precis enligt vad många inlägg jag hittade tipsat om. Nu har den fått bruna blad o de bara faller av o den är antagligen döende, ja vet int vad som hänt eller vad jag gjort eller om jag kan "fixa" det?? Jag har tagit bort den till badrummet för att duscha den en gång men läste sen att den inte gillar att bli flyttad, kan det vara orsaken? Eller kan den få drag om man har balkongdörren öppen till lägenheten? Får den för lite ljus? De föll 4 blad idag så nu är den helt skallig, förutom de blad som faktislt växt ut medan den bott hos mig… Den är köpt i början av oktober, typ 12 nån gång? Och den har nu börjat med detta en månad tillbaka ungefär.
Det är ju naturligtvis svårt att säga exakt vad som är fel med just ditt exemplar men växten gillar inte drag. Den får bruna fläckade blad om den står för kallt och den tappar blad om den får för mycket vatten.
Det räcker med att vattna typ en gång i veckan på vintern och den vill absolut inte stå kallt eller dragit.
Står den mörkt sker tillväxten långsammare men annars inga problem.
Växten kan bli mycket stor med god årlig tillväxt eller också kroknar den efter ett halvår om den får för mycket vatten. 😭
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Exakt samma har hänt för min som köptes i okt/nov nångång. Min har tre blad kvar. 😭
Du har säkert läs detta om hur man bäst sköter om fiolfikus. Hur som helst så tas det upp om tappar blad och bruna kanter är tecken på att det är uttorkning. Snygg växt är det helt klart men ingen jag har haft själv :)
https://www.elledecoration.se/allt-du-behover-veta-for-att-lyckas-med-fiolfikus/
Jo läste den sidan, kanske får lägga lite mer vatten på stackarn haha 🙊😅 men den mådde liksom prima i två månader ändå🤔 men jo fin, lite jobbig haha!
4 klurig växt den skulle nog inte leva så länge hos mig 🤫