• Om iFokus
  • iFokus-bloggen
  • Intressesajter
  • Starta en sajt
  • Support
  • Logga in med Facebook
  • Bli medlem
  • Logga in
iFokus Hoppas du har en bra dag!
Reworking iFokus
  • Om sajten
  • Lexikon
  • Länkar
  • Medlemmar
  • Sök
  • A A
Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (10) Senaste inläggen Min Blomdagbok Bildtråd Blomsterböcker Blomsterspråket Dekorationer på krukan Forskning
Krukväxtuppropet
10 svar

Pyttelite
2018-02-17
Domedagsbunkern - Svalbard Global Seed Vault
8 svar

Pyttelite
2018-02-15
Förökning Hydrokultur Högtidsblommor Identifiera växten Krukväxter Krukträdgårdar Kryddväxter Kultivering Köttätande växter Köp/byt/sälj Mässor - Utställningar Ohyra/sjukdomar Orkidéer Regrowing Vad heter jag? Veckans Krukväxt Växtterrarium - Flaskträdgård Övrigt Önskebrunnen Green Room Gör reklam för din egna sajt här ...

Tulpanens dag 15:e Januari

Varje år den 15:e Januari firas Tulpanens dag. En dag som är lite längre än igår och som bär försmak av våren. I alla fall om man får med sig hem en liten tulpanbukett. Läs mer »

Grattis till 100 glada medlemmar!

För några dagar sedan fick jag det glada nöjet att hälsa Werifesteria välkommen till krukväxtsajten som den hundrade medlemmen. Det är både inspirerande och roligt att se att medlemsantalet växer och det känns som att det finns en bra bas att arbeta vidare ifrån. Läs mer »

6 Knep Som Får Krukväxterna Att Överleva Vintern

Jag har tidigare berättat om OdlingsTV som lägger ut korta filmsnuttar på Youtube med odlingstips både för inne- och uteodling. I veckan publicerade dom tips för att förbättra miljön för våra krukväxter under den kommande vintersäsongen. Läs mer »

Ny bok - Köksväxter i Nationella genbanken

På trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar som hölls i mars presenterade Else-Marie Strese, genetiker och agrarhistoriker och Erik de Vahl, trädgårdsmästare i Nationella genbanken sin nya bok, Kulturarvsväxter för framtidens mångfald. Läs mer »

Vad heter jag?

Visst har du varit med om det? Blomman du fått är anonym och vill ha ett namn. Du kan bara inte komma på vad den heter. Nu kan du få hjälp! Läs mer »

Ta bladsticklingar : Kornettblomma del II

Nu har bladsticklingarna fått stå i sitt minidrivhus några månader. Frank Davies från det Brittiska Streptocarpussällskapet visar nu hur man kan plantera om de nya plantorna i egna krukor. Läs mer »

Så med Barnen - ett roligt pyssel

Barn vill gärna göra samma sak som vi vuxna så varför inte ge barnen en egen liten drivbänk eller kruksamling så att de får prova på att vara trädgårdsmästare själva samtidigt som vi driver upp våra vuxenväxter? Ett roligt pyssel man kan göra tillsammans och kul för barnen att följa upp sina egna växter. Har man tur får barnet kanske se sina fröer blomma lite senare på året eller också vissnar dom ner för att de blivit övervattnade eller bortglömda - en lärdom det med. Läs mer »

Veckans Krukväxt Mars 2018 - Kornettblomma

Min erfarenhet av kornettblommor är att de ska vara klart blåa men idag finns dom att köpa i många olika färgställningar och varianter av blad. Kornettblomman är nästan lika populär som sin släkting Saintpaulia ute i vida världen och det finns många som samlar på denna färgglada blomma. Läs mer »

Veckans Krukväxt April 2018 - Hortensia

Hortensian är en mänsklig krukväxt som ändrar utseende beroende på hur sur den är. Det är också en krukväxt som faktiskt kan vara trädgårdsväxt på våra breddgrader trots sitt exotiska ursprung. Läs mer »

The Victorian Flower Garden Episode 1

Jag har hittat ett fantastiskt engelskt program från 1990-talet som berättar om den Viktorianska trädgården men även hur en hel del växter som vi idag har som krukväxter kom till Europa. Läs mer »

Gardeners' World 2018 episode 1

Jag älskar engelska trädgårdsprogram och Gardeners' World är inget undantag. Nu är det fortfarande vinter i trädgården men det finns mängder av projekt att se fram emot. Läs mer »

Ta bladsticklingar : Kornettblomma del I

Det låter så enkelt det där med sticklingar men för att få fram ett bra material måste man ha en stor portion tålamod. Här får ni några bra tips från det Brittiska Streptocarpussällskapet på hur man gör när man tar bladsticklingar från Kornettblommor. Läs mer »

Veckans Krukväxt Mars 2018 - Peperomia

Det här är en växt jag aldrig riktigt kunnat uttala namnet på så därför gör jag det enkelt för mig och kallar den för pepparväxt. Blommorna är inte speciellt imponerande men däremot bladen som har både speciella färger och former. Läs mer »

Nya inlägg på iFokus

• Önskar alla en God Natt 😴😀💤
  • Minaä 2 underbara pojkar
  • Söker plats i keramikverkstad! Malmö!
  • Kattunge hoppar på katt
  • Nu ska nya höghuskajen i Marievik klubbas
  • Den vilda Aran!
  • Vad är en magiker?
  • Tejpa/Linda armbågar skavsår
  • - Visa fler -
Om iFokus Mobilversion Annonsera Kontakta oss Support Användaravtal Skrivregler Cookies
iFokus logo

LONDON - NEW YORK - PARIS - MILANO - TOKYO - HONG KONG - RESTEN AV VÄRLDEN

© Copyright Internetfokus i Sverige AB

Tillbaka till toppen