Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 799 ggr
Caeli
2020-01-26 18:50

Har du tagit livet av någon i vinter?

Mörkret och den torra inomhusluften skördar ju sina offer bland krukväxterna tyvärr… Har alla överlevt hos dig?

Annons:
DesK
2020-01-26 19:06
#1

Uff, vilken rubrik! 🤐 För mig dör det alltid någon /några växter. Denna vinter verkar det vara lite bättre, för nu har jag ett stort rum med många fönster, där växterna överlever bättre 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lillyrod
2020-01-26 19:06
#2

Uuuhh vilken rubrik. Jag blev riktigt rädd. 

Nej här har inte alla överlevt. Ett palettblad har lämnat mej och sen en växt som jag haft en evighet. Namnet sviker mej just nu men jag tog ett skott i höstas på en växt jag haft i många år och nu har den tyvärr lämnat in. Moderplantan var alldeles för stor och jag tog ett skott. Nu har hela plantan vissnat ner och jag är nog av med den växten som det ser ut.

MonicaLagerquist
2020-01-26 19:10
#3

Inga blommor inne har dött. Hur det ser ut ibland de pelargonier och annat ute i blomrummet där mina växter övervintrar har jag inte 100%5 koll på just nu.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2020-01-26 19:55
#4

Nej, inte än. Har två palettblad som inte ser så pigga ut men jag försöker hålla liv i dem.
I sovrumsfönstret har jag två blommande pelargonier. Så fint!

beem
2020-01-26 21:12
#5

En Hängpelargon har gett upp - som vanligt måste jag säga. De verkar svåra att övervintra.
Även 2 andra Pelargoner har gett upp men på den ena hann jag ta en stickling.
En Palettblad som verkade avta mer och mer har dock - mot alla odds - kvar lite grönt som verkar ska gå bra med.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
2020-01-26 21:30
#6

Här har blomstermorden radat upp sig.

Första var det två  cyklamen som jag skulle ge bort men så fick jag förhinder att resa och tyckte väl att det skulle ha lite extra vatten med påföljd att de började mögla. En finns kvar men ser lite slokande ut.

En hink med palettblad har fallit ifrån och min favorit-Pelargon har också strukit med.

Verkligen en jobbig höst/vinter!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
MonicaLagerquist
2020-01-27 07:08
#7

Jag kom just på att jag mer eller mindre medvetet dödade en azalea som jag fick när jag fyllde år.De är ju väldigt giftiga för katter så jag ställde den ute och den frös ihjäl.🌺

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2020-01-27 12:14
#8

Tre växter har jag gjort mig av med, för jag var rätt trött på dem. De var inte döda men två av dem var inte långt ifrån. Det hade de förvisso varit länge, men i år nådde jag en punkt där jag gick ifrån alla mina principer - nämligen att aldrig slänga en växt om det finns minsta lilla liv kvar i den.

Först var det min stora trekantseuforbia som åkte ut, av orsaker som förklaras i länken. 😭

När jag sedan julstädade och julpyntade så åkte en benjaminfikus och min kameuforbia också ut. Dem saknar jag faktiskt inte så mycket, för de välte hela tiden och strösslade blad och jord överallt.

Hade säkert kunnat rädda dem med omplantering i större krukor, men jag vill egentligen inte ha växter på golvet, och inte gärna eurforbior på grund av växtsaften. Har kvar en lite mindre benjaminfikus av samma sort, så helt utan är jag inte. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2020-01-27 16:56
#9

Jag fick en väldigt fin Azalea till jul som nu är färdig för komposten. En liten saint paulia ser inte heller pigg ut men får kämpa vidare ett tag till. Några pelargoner har vissnat och gett upp och gamla Dr Westerlund har krympt ihop ordentligt. Sedan är även palettbladen en sorglig historia, mest pinniga och bladen faller av allt eftersom. ☹️

Caeli
2020-01-27 16:59
#10

#1 & #2 Det var lite meningen… 🤫 Hade jag skrivit "Har du tagit livet av någon krukväxt i vinter", då hade inte många brytt sig om att gå in och läsa…

sp0ngeb0b
2020-01-28 10:38
#11

Hos mig har det varit en smärre massdöd tyvärr. Det är min första vinter med lite mer känsliga krukväxter. Förr hade jag bara kaktusar och någon palm typ. Dessutom bor jag nu i en lägenhet med endast norrfönster 😭 Trodde först att det var mitt fel att de dog för att jag var också väldigt stressad i början av vintern på grund av skola, husdjursproblem samt diverse annat och då glömdes plantorna bort litegrann. Men sen insåg jag att det troligtvis mest var vädret. Bor i Skåne men här är ändå sorgligt mörkt i min lägenhet. 

Alltså jag minns knappt vad jag hade för plantor i höstas. Men alla mina små planterade sticklingar har dött. Har gett bort fyra-fem plantor som började gå mot en sakta död, då jag tror de hade trivts bättre hos någon med bättre ljus. Det var bland annat elefantöra och gullranka. Men har några tappra kämpar kvar här hemma som längtar efter våren ☀️

[Thiah]
2020-01-28 12:43
#12

Här har flera dött. Både nya och gamla trotjänare. Men nu är det ju lite ljusare ute så hoppet finns om att resten överlever

NiklasTyreso
2020-01-29 01:21
#13

Alla pelargoner utom frösådderna (med extra ljus) och dr västerlund dog runt årsskiftet. Palettbladet dog i december. Annanassalvian dog i november. Kaktusarna och inne-chillisarna trivs! Det blir ny palettblad till våren.

Annons:
Effie
2020-01-29 19:11
#14

Nej, tror inte det. De som finns kvar är väl de som tål min skötsel…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: